2 min lezen

3 redenen waarom aftersales in de automotive onder druk staat

De gemiddelde leeftijd van auto’s stijgt, die trend is al enige tijd zichtbaar in de automotive branche. Consumenten ondernemen steeds meer inspanningen om de levensduur van hun auto te verlengen. Dit zou op het eerste oog kansen moeten opleveren voor garagebedrijven, omdat de consument de levensduur van een wagen kan verlengen met preventieve ingrepen. Desondanks leert onze ervaring dat het voor veel bedrijven lastig is en blijft om targets te halen, meer klanten te binden en meer omzet te realiseren uit aftersales. Dat heeft voor een groot deel te maken met de veranderingen in de markt. In dit blog beschrijf ik de belangrijkste redenen waarom aftersales in de automotive onder druk staat.

1. Het aantal onderhoudsbeurten daalt

Er zijn meerdere redenen waarom het aantal onderhoudsbeurten daalt, maar de drie belangrijkste zijn:

  • Onderhoudsbeurten kennen een steeds grotere interval waardoor de klant minder bezoeken brengt aan de werkplaats.

  • Auto’s hebben tegenwoordig een hogere technische betrouwbaarheid, waardoor er minder snel mankementen optreden. Hierdoor staan ze minder vaak in de garage voor een onderhoudsbeurt

  • Een afnemend aantal kilometers, waardoor auto’s minder snel slijten. In Nederland ligt het aantal kilometers op dit moment rond de 13.000 kilometer per jaar. Tien jaar geleden lag dat gemiddelde bijna 1.000 kilometer hoger.

2. Elektrische auto’s hebben hun intrede gedaan

De verkoop van elektrische auto’s is in Nederland in vergelijking met vorig jaar met 232% gegroeid in het BEV segment en met 199% in het PHEV segment. De toenemende groei van elektrische auto’s zal een verandering teweeg brengen in de gehele automotive industrie. De verbrandingsmotor zal hierdoor de komende jaren steeds meer naar de achtergrond geduwd worden, inclusief de bijbehorende aftersales services voor automotive.

Om als garagebedrijf in 2030 nog steeds winst te maken, zult u moeten inspelen op deze trends van de toekomst.

3. Veranderende mobiliteitsvoorkeuren

Ik noemde al dat consumenten per jaar steeds minder kilometers maken, zowel particulier als zakelijk. Hoewel auto’s nog altijd het belangrijkste vervoermiddel zijn, veranderen de mobiliteitsvoorkeuren van de consument wel.

Mensen kiezen steeds vaker andere vervoersmiddelen, zo neemt bijvoorbeeld het marktaandeel van de trein steeds verder toe. Dit komt bijvoorbeeld door de verbeteringen in kwaliteit en capaciteit, maar ook de toenemende mate van verstedelijking. De mobiliteit en vrijheid van de auto blijven belangrijk, maar consumenten kijken er — mede door de opkomst van alternatieven — anders tegenaan. Denk bijvoorbeeld als diensten als autodelen en private lease.

Bovendien zijn de kosten van autobezit de afgelopen jaren flink gestegen, voornamelijk door hogere belastingen en stijgende kosten voor onder andere parkeren en brandstof, waardoor mensen ook eerder geneigd zijn te kijken naar alternatieven.

Kansen liggen voor het grijpen

Kortom, door alle veranderingen in de markt — van het afnemende autogebruik tot verbeterde techniek en de opkomst van alternatieven — staat aftersales in automotive onder druk. Mede daardoor zult u andere segmenten moeten aanboren om voldoende omzet te blijven genereren. Wat doen garagebedrijven met een succesvolle aftersales strategie bijvoorbeeld slimmer?

Gelukkig zijn er nog voldoende kansen om te groeien, klanten te binden en targets te blijven halen. In dit rapport hebben we die kansen voor u op een rij gezet. Benut het onbenutte potentieel in uw aftersales organisatie en realiseer meer omzet, want kansen liggen voor het grijpen! Vraag hier uw exemplaar aan:

New call-to-action