3 trends die de automotive aftersales markt op z’n kop zetten

De aftersales markt in de automotive industrie ondergaat een geleidelijke, maar diepgaande verandering. Over een aantal jaar zal de markt er heel anders uitzien. Dit heeft ook impact op de manier waarop u op dit moment aftersales benadert. De kans is groot dat u andere segmenten moet aanboren om succesvol te blijven. Maar welke veranderingen zullen de meeste invloed hebben? De drie belangrijkste trends hebben we voor u op een rij gezet.

1. De opkomst van de elektrische auto

Het staat vast dat elektrische auto’s een belangrijke rol gaan vervullen in de toekomstige mobiliteit. Het aantal elektrische voertuigen op de weg zal de komende jaren alleen maar verder toe nemen, onder andere door overheidsinitiatieven, veranderende consumentenvoorkeuren en de verbeterde en verder ontwikkelde technologie.

Hoewel het natuurlijk nog jaren gaat duren voordat nieuwe aandrijftechnieken een voelbare invloed uitoefenen op het wagenpark, heeft het wel degelijk invloed op aftersales. Simpelweg omdat elektrisch aangedreven auto’s minder complex zijn dan auto's met een verbrandingsmotor en daardoor minder onderhoud nodig hebben.

Uit onderzoek van BOVAG blijkt dat de onderhoudsbehoefte van elektrische auto’s gemiddeld 50% minder is. De impact van de lagere onderhoudsbehoefte heeft een directe relatie met de opbouw van het wagenpark: hoe meer elektrische auto's, hoe minder onderhoud en hoe minder marge. En daarmee daalt ook uw omzetpotentieel.

2. Gedeeld autogebruik

De afgelopen jaren is het aantal mensen dat gebruik maakt van ‘car sharing diensten’ sterk gegroeid, en de verwachting is dat deze groei blijft toenemen. Intiatieven als Greenwheels, Car2Go, Snappcar, Cambio, Autodelen en ConnectCar schieten als paddestoelen uit de grond. Er zijn verschillende redenen die de opkomst van gedeelde mobiliteit verklaren:

  • De veranderende houding van de consument: ze hechten minder waarde aan het bezit van een auto en er is een groeiende voorkeur voor gebruik in plaats van eigendom.

  • Een schaarste aan middelen bij overheden en particulieren, zowel financieel als in ruimte voor infrastructuur

  • Demografische veranderingen: de verstedelijking neemt toe

  • De toenemende mate van digitalisering: internet, social media en smartphones maken het delen van informatie en het boeken van diensten steeds eenvoudiger.

Op termijn is het gevolg dat het wagenpark zal afnemen, waardoor de vijver waaruit u kunt vissen ook kleiner wordt.

3. Autonome auto’s

Sinds de eerste auto’s van Google hun eerste meters hebben afgelegd, komt de zelfrijdende auto als product voor de massa steeds dichterbij. Verschillende automerken werken aan volledig autonome vierwielers en willen deze binnen nu en een aantal jaar op de markt brengen. Het is daarmee wel duidelijk dat we het stuur uiteindelijk uit handen zullen geven aan een Intelligente auto. In elk geval deels en misschien zelfs volledig.

Maar de auto van de toekomst zal niet alleen het stuur uit handen nemen, ze zullen — door alle gegevens die beschikbaar zijn — ook proberen om mankementen te voorkomen. Een alarm betekent niet meer dat de consument naar een garage moet om te kijken wat er mankeert. Nee, de auto heeft zelf al een diagnose gemaakt en weet precies wat er aan de hand is. De garage kan vervolgens gelijk het betreffende onderdeel vervangen of repareren, waardoor een onderhoudsbeurt aanzienlijk minder tijd in beslag neemt.

Sterker nog, door een auto een eigen diagnose te laten stellen, en op basis daarvan te bepalen wat benodigd is, kunnen consumenten veel ‘standaard’ onderhoudsmomenten omzeilen. En dat is voor u een nadeel, want minder onderhoudsmomenten betekent minder omzet en minder marge.

Kortom, de aftersales in de automotive komt door het groeiend aantal elektrische auto’s, veranderende mobiliteitsbehoeften en de opkomst van autonome auto’s, steeds meer onder druk te staan. Mede daardoor zult u andere segmenten moeten aanboren om uw targets te blijven halen en klanten te blijven binden. Gelukkig voor u zijn hiervoor nog voldoende kansen. .

In dit rapport hebben we die kansen voor u op een rij gezet. Zodat u het onbenutte potentieel in uw aftersales organisatie benut en meer omzet realiseert, want deze kansen liggen voor het grijpen. Vraag hier uw exemplaar aan:

New call-to-action

Geplaatst door Barbara Van Hamme op 26 april 2019

Laat u adviseren door de professionals van TUNAP en ontdek de voordelen voor úw werkplaats.

Contact opnemen