Dit is de beste oplossing voor vervuilde inlaatkleppen

Misschien merkt u het ook bij u in de werkplaats, er is een zichtbare stijging in het aantal auto’s met vervuilde in- en uitlaatkleppen. Dit valt eenvoudig te verklaren door de toename in het aantal auto’s met een directe injectie motor en Het Nieuwe Rijden. Als monteur bent u vooral geïnteresseerd in de vraag; wat is de beste oplossing voor vervuilde inlaatkleppen? U wilt immers uw klant zo goed en zo snel mogelijk bedienen — tijd is namelijk kostbaar. In dit blog bespreek ik de verschillende oplossingen, zodat u de keuze kunt maken welke oplossing voor u het meest geschikt is.


Voor vervuilde in- een uitlaatkleppen bestaat maar één oplossing

Ik bespreek verschillende opties, maar voor ernstig vervuilde in- en uitlaatkleppen bestaat eigenlijk maar één oplossing: reiniging. Dit is waarschijnlijk voor u geen geheim meer. De drie voornaamste reinigingsmethoden bespreek ik hieronder.

 

Reinigingsmethode 1: Handmatig reinigen

handmatig reinigenHandmatig reinigen is de meest traditionele van alle reinigingsmethodes waarbij u de hardnekkige afzetting op vervuilde kleppen probeert te verwijderen.

Bij deze methode is volledige demontage van de cilinderkop noodzakelijk voordat de reiniging kan plaatsvinden — en dit neemt veel tijd in beslag.  Vervolgens worden de in- en uitlaatkleppen en bijbehorende kanalen handmatig gereinigd met borstels en een chemische vloeistof.

Revisiebedrijven zetten steeds vaker een wasmachine in waar de onderdelen in gereinigd kunnen worden.


Reinigingsmethode 2: Chemisch reinigen

Bij chemisch reinigen is het noodzakelijk om het inlaattraject te verwijderen. Vervolgens laat u de inlaatkanalen weken in de chemie en reinigt u handmatig na met borstels en haakjes.

chemisch reinigen.pngDe ervaring uit de praktijk leert ons dat een chemische reiniging niet sterk genoeg is om grote en hardnekkige afzettingen volledig te verwijderen. Hierdoor is de kans groot dat klanten sneller terugkeren met dezelfde klachten. 

En reinigen met chemie heeft nog een ander nadeel: het is niet de meest gezonde methode. Monteurs worden voor langere tijd blootgesteld aan dampen met verschillende gezondheidsklachten tot gevolg. Bovendien kunnen de bijtende oplosmiddelen de andere onderdelen in de motor ook aantasten.

 

Reinigingsmethode 3: Granulaat reiniging

De laatste reinigingsmethode voor vervuilde in- en uitlaatkleppen is ook meteen de grote onbekende: granulaat.

Bij deze reinigingsmethode hoeft u alleen het inlaatspruitstuk te verwijderen om de kleppen goed te kunnen reinigen. Een speciaal granulaat, met specifieke korreling en geometrie, wordt gebruikt om de vervuilde in- en uitlaatkleppen schoon te stralen, zonder beschadigingen. Tegelijkertijd wordt het verbruikte granulaat en het losgekomen vuil weggezogen. Na de reiniging zorgt een neutralisatieoplossing ervoor dat er geen resten achterblijven.

Deze methode is niet enkel zeer effectief en eenvoudig, ze is ook niet schadelijk voor de gezondheid.

granulaat reiniging

Kies de oplossing die het best bij uw specifieke situatie past

Hopelijk heeft u door het lezen van dit blog meer inzicht verkregen in de verschillende beschikbare oplossingen voor vervuilde in- en uitlaatkleppen. Wilt u een nog beter beeld krijgen van de verschillen tussen deze reinigingsmethoden, dan raad ik u aan de vergelijkingsgids te downloaden.

In deze gids geven we niet alleen een diepere uiteenzetting van de verschillende methodes, maar maken we ook een vergelijking op de belangrijkste punten (kosten, arbeidstijd, gezondheidsrisico en mate van aanbeveling vanuit de markt). Downloaden kan hier:

New Call-to-action

Geplaatst door René van der List op 14 november 2017

Laat u adviseren door de professionals van TUNAP en ontdek de voordelen voor úw werkplaats.

Contact opnemen