Motorvervuiling bij direct ingespoten benzinemotoren, hoe lost u het op?

Moderne benzinemotoren, zoals TCE, DFI, N54, THP en TFSI motoren, kenmerken zich door het snel ontstaan van bovenmatige koolafzettingen in het inlaattraject. En dat resulteert in klanten die klagen over vermogensverlies, een stationair onregelmatig lopende motor of een onjuiste verbranding. In dit blog vertel ik u door welke factoren deze vervuiling ontstaat en hoe u deze problematiek het beste kunt oplossen.


3 factoren die van invloed zijn op motorvervuiling bij direct ingespoten benzine motoren


1. EGR VERVUILING

Een van de veroorzakers van koolafzetting in het inlaattraject is de EGR werking — een toegepast systeem vanwege steeds strenger wordende emissienormen. Het uitlaatgas recirculatiesysteem zorgt ervoor dat de NOx gereduceerd wordt. Door een hoeveelheid uitlaatgas opnieuw in de verbrandingsruimte mee te verbranden daalt de verbrandingstemperatuur.  

Hierdoor bouwt een laagje vervuiling op, onder andere in het inlaattraject.

Dit probleem verhelpt u efficiënt, duurzaam en goedkoop met een EGR systeemreiniging. Afhankelijk van de te reinigen onderdelen kiest u voor de EGR-systeemreiniger (voor het inlaatspruitstuk en de EGR koeler) of de EGR-kleppenreiniger.

egr vervuiling

2. Carterventilatie

Ook carterventilatie speelt een belangrijke rol bij het vervuilen van het inlaattraject. Het is — net als de EGR onderdelen — opgezet om aan de emissienormen en milieu-eisen te voldoen. Omdat de carterdampen niet in de buitenlucht mogen komen, worden ze via de carterventilatie naar het inlaattraject van de motor gevoerd. Op deze manier worden de dampen door de motor aangezogen en meegenomen in het verbrandingsproces, waardoor ze hun schadelijkheid verliezen.

Echter resulteert dit wel in een snellere vervuiling van motoronderdelen zoals de inlaatkleppen, omdat de carterdampen — en dus olieresten — in het inlaattraject terecht komen. 

3. De koelende en reinigende werking van benzine valt weg

Directe_Injectie.jpgDe laatste factor die ervoor zorgt dat het inlaattraject van direct ingespoten benzinemotoren snel vervuilt is het feit dat deze motoren geen koeling en smering van de benzine ondervinden. De brandstof wordt rechtstreeks de verbrandingskamer ingespoten. En daarmee valt de reinigende werking van benzine weg.

Het gevolg is dat er sprake kan zijn van een extreme koolafzetting in het inlaattraject van de auto van uw klant.


Vervuilde in- en uitlaatkleppen veroorzaken de meeste problemen

Omdat de reinigende, spoelende en koelende werking van benzine bij dit type motoren wegvalt treedt vervuiling zoals gezegd een stuk sneller op, met name bij de in- en uitlaatkleppen. In het slechtste geval is de vervuiling van de inlaatkleppen zo erg, dat deze niet meer aansluiten op de klepzitting — het vuil zit er immers tussen. Hierdoor kan de klep zijn warmte niet meer kwijt en uiteindelijk zelfs verbranden.

Net als bij EGR vervuiling bestaat er voor vervuilde in- en uitlaatkleppen maar één oplossing: reiniging. Er is een brede waaier aan reinigingsmogelijkheden. De vraag die rest is; welke reinigingsoptie is de beste voor u? Om u te helpen in uw keuze hebben wij een vergelijkingsgids opgesteld. Deze informeert u over de verschillende reinigingsmethoden zodat u de gepaste aanpak ontdekt.

Download de gids hier:

New Call-to-action

Geplaatst door Jaap de Groot op 23 november 2017 Technical Commercial Advisor

Laat u adviseren door de professionals van TUNAP en ontdek de voordelen voor úw werkplaats.

Contact opnemen