2 min lezen

Waarom autobedrijven inzetten op airco als gouden aftersalesmiddel

Het dalende rendement uit aftersales in de automotive markt is voor veel autobedrijven al jaren een hoofdpijndossier. Veel bedrijven worstelen te vaak in de werkplaats, met name omdat we over het algemeen steeds minder besteden aan onderhoud (onder andere door langere onderhoudsintervallen en het gebruik van de auto). Het aanboren van andere segmenten is een slimme manier om toch voldoende omzet te genereren. Veel autobedrijven zetten bijvoorbeeld in op airco als aftersalesmiddel, en met succes. Voor dat succes zijn de volgende drie redenen verantwoordelijk.

1. Gezondheid staat bij de klant op nummer één

Uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau over wat er in het leven het belangrijkst is, wat mensen het gelukkigst maakt, blijkt dat gezondheid met stip op één staat. Het is voor mensen steeds belangrijker dat ze gezond zijn en daar kan jij, net als veel andere garagebedrijven, ook in de werkplaats op inspelen.

Het aircosysteem is namelijk een onderdeel van de auto dat invloed heeft op de gezondheid van jouw klanten. Hoe dit komt? Aircosystemen raken vervuild, dat heeft te maken met het vocht in het systeem en het feit dat de verdamper en het pollenfilterhuis de plekken zijn met een ideale voedingsbodem voor schimmels en bacteriën. En een vervuild aircosysteem heeft weer nadelige gevolgen voor de gezondheid van inzittenden omdat ze vervuilde lucht inademen. Verkoudheid, keelpijn, een grieperig gevoel en geïrriteerde luchtwegen zijn gezondheidsklachten die hierdoor kunnen ontstaan.

Om te zorgen dat klanten verzekerd zijn van gezonde lucht in de auto, is het belangrijk om het systeem jaarlijks te reinigen, zodat schimmels en bacteriën verdwijnen. Door in te spelen op de gezondheid van jouw klanten, ze te wijzen op de nadelige gevolgen van een vervuild aircosysteem en airco reiniging standaard op te nemen in jouw onderhoudspakketten, hou jij ook jouw eigen bedrijf gezond. Zo maakt aftersales in automotive gelukkig en gezond. Jouw klanttevredenheid zal toenemen met deze extra service!
 

2. Het genereert extra inkomsten

Hogere klanttevredenheid leidt tot hogere inkomsten. Deze vorm van aftersales is in automotive nodig, want de marges op de verkoop van nieuwe auto’s zijn klein. De werkplaats biedt veel kansen tot extra verdiensten. De airco is hierin een continue factor, omdat de vervuilingsopbouw in het systeem steeds opnieuw begint. Het blijft namelijk een ideale voedingsbodem voor schimmels en bacteriën, daar verandert een reinigingsbeurt niets aan. Maar door het jaarlijks toe te passen bij een onderhoudsbeurt, hou je het systeem wel voldoende schoon.

Bovendien is het niet iets om de klant aan te smeren, maar een middel dat de klant ook daadwerkelijk helpt. Omdat het aircosysteem impact heeft op de gezondheid zal de bereidheid om de service af te nemen ook een stuk groter zijn.

3. De elektrificering van het wagenpark

Het aandeel van elektrische auto’s op het totale wagenpark neemt toe, en de verwachting is dat dit aantal de komende jaren alleen maar verder gaat stijgen. Die verandering werkt door op aftersales in automotive. Onderhoudsbeurten van elektrische auto’s zijn namelijk veel minder uitgebreid dan bij auto’s met brandstofmotoren en leveren u dus ook minder inkomsten op.

Iedere elektrische auto heeft echter ook een aircosysteem, waardoor dit een stabiele en constante factor blijft, ondanks veranderingen in het wagenpark. Je kan de airco dus blijven gebruiken als verdienmodel. Misschien is er op dit moment nog geen noodzaak, omdat je nog voldoende verdiensten haalt uit brandstofmotoren. Maar het loont wel om hier in ieder geval, met het oog op de toekomst, over na te denken. Andere garagebedrijven gingen jou in elk geval voor.

AFTERSALES STRATEGIE VOOR AUTOMOTIVE

Voor Opel Graumans bleek het standaard opnemen van airco reiniging in onderhoudspakketten bijvoorbeeld de juiste strategie om meer omzet uit aftersales te halen en de klanttevredenheid te vergroten. Een klein tipje van de sluier: de winst op airco services groeide met 70% ten opzichte van het eerste jaar. Lees hier hun verhaal:

New call-to-action