Waarom directe benzine inspuiting sneller voor motorproblemen zorgt

Directe benzine inspuiting levert ten opzichte van indirecte injectie een hoop voordelen op — lager brandstofverbruik, lagere CO2-uitstoot en een betere verbranding — maar er kleven ook een aantal nadelen aan. Eén van die nadelen is dat motorproblemen sneller optreden. In dit blog vertel ik hoe dit komt en om welke motorproblemen het gaat.

diagnosis-400220_1280.jpg

Directe inspuiting wordt de norm

Eerst even een klein stukje achtergrond. Met het oog op klimaatverandering en milieu worden de emissienormen wereldwijd steeds strenger. Meer en meer landen introduceren wetgeving ter vermindering van de CO2-uitstoot. Die wetgeving geldt ook voor de CO2-uitstoot van (nieuwe) auto’s. Omdat auto’s met een direct ingespoten benzinemotor een stuk milieuvriendelijker zijn verschijnen er vrijwel alleen nog maar dit type auto’s op de markt.

Maar hoe komt het dan dat deze manier van brandstof inspuiten sneller voor motorproblemen zorgt? Het belangrijkste verschil tussen directe inspuiting en indirecte inspuiting is dat de brandstof niet vóór maar na de inlaatkleppen wordt ingespoten. Benzine heeft normaal gesproken een koelende, spoelende en reinigende werking, maar die valt hierdoor weg. Het gevolg is dat vervuiling in de motor een stuk sneller optreedt en die vervuiling veroorzaakt de motorproblemen. Deze problemen hebben bovendien vaak een andere oorzaak hebben dan u misschien in eerste instantie zou denken.

Het toenemende aantal auto’s met direct ingespoten benzinemotoren betekent dat deze motorproblemen steeds vaker voor zullen komen. Het is voor u als monteur zaak om hier goed van op de hoogte te zijn — en te weten hoe u deze problemen kunt verhelpen.


De meest voorkomende motorproblemen bij directe benzine injectie


Check-Engine-Light-On.jpgOmdat bij direct ingespoten benzinemotoren vervuiling sneller optreedt zijn de meest voorkomende motorproblemen hieraan gerelateerd.


Vermogensverlies: de meest voorkomende klacht

Van bovenstaand rijtje is vermogensverlies de meest voorkomende klacht bij directe inspuiting. Plankgas geven maar het gevoel hebben niet vooruit te komen is voor uw klant vanzelfsprekend geen gewenste situatie. Maar wat zijn de belangrijkste oorzaken die vermogensverlies bij een direct ingespoten benzinemotor veroorzaken? En wat zijn de oplossingen waarmee u dit probleem kunt verhelpen?

Om u daarbij te helpen schreven we een hulpgids met daarin de antwoorden op deze vragen. Ook gaan we dieper in op een andere factor — buiten directe injectie — die van invloed is op dit probleem. Met andere woorden: vermogensverlies bij direct ingespoten benzinemotoren, wat nu? U kunt de hulpgids hier gratis downloaden.

New Call-to-action

Geplaatst door Jaap de Groot op 10 oktober 2017 Technical Commercial Advisor

Laat u adviseren door de professionals van TUNAP en ontdek de voordelen voor úw werkplaats.

Contact opnemen