2 min lezen

Een vervuilde EGR-klep: probleem, oorzaak en de beste oplossing

Het uitlaatgas recirculatiesysteem van de auto zorgt ervoor dat uitlaatgassen worden teruggevoerd naar de motor en verbranden. Want een verlaging van de NOx uitstoot (stikstofoxide of stikstofdioxide) is beter voor het milieu, en de EGR-klep zorgt hiervoor. Na verloop van tijd is het echter onvermijdelijk dat de EGR-klep vervuilt door partikels die in de uitlaatgassen aanwezig zijn. Dit levert verschillende problemen op voor de auto. Hoe lokaliseert u het probleem? En hoe lost u het effectief op?

New Call-to-action

Een Exhaust Gas Recirculation ofwel EGR-klep die niet optimaal functioneert kan voor problemen zorgen. De kans is bovendien groot dat een sterk vervuilde EGR-klep gepaard gaat met een vervuild inlaatspruitstuk of vervuilde EGR koeler. Welke symptomen duiden op een vervuilde EGR-klep? En kunt u beter de EGR-klep vervangen of reinigen?

Vervuilde EGR klep

Veel voorkomende problemen die door een vervuilde EGR-klep veroorzaakt worden:

  • Onregelmatig stationair lopen
  • Slecht aanslaan van de motor
  • Stotteren of haperen tijdens het rijden
  • De auto stoot zwarte rook uit
  • Brandend motorstoringslampje
  • Vermogensverlies
  • Verhoogd brandstofverbruik

Wat zijn oorzaken van een vervuilde EGR-klep?

  • Om te voldoen aan steeds strengere emissienormen zijn autofabrikanten gedwongen EGR-systemen in auto's te bouwen. Het uitlaatgas recirculatiesysteem zorgt ervoor dat uitlaatgassen niet direct worden uitgestoten, maar weer met de aangezogen lucht worden vermengd. Dit zorgt onbedoeld voor vervuiling van de EGR-klep of het gehele EGR-systeem.

EGR-klep vervangen of reinigen

Veel monteurs zullen zonder aarzelen de EGR-klep vervangen. Dit is echter in de meeste gevallen onnodig! Het reinigen van de EGR-klep is een effectieve oplossing die vaak wordt vergeten.

Een speciaal ontwikkeld schuim wordt na demontage in de onderdelen gespoten en verspreidt zich over de oppervlakken. Na een vaste inwerktijd vloeit het schuim met het losgeweekte vuil af en zijn de onderdelen weer als nieuw. De EGR-klep kan direct weer gemonteerd worden.

EGR klep reinigen
Vervuilde-EGR-klep.png
Vervuild inlaatspruitstuk of EGR-koeler

Alléén het reinigen van de EGR-klep volstaat niet altijd. Het is mogelijk dat het hele inlaatcircuit van een auto gereinigd dient te worden. De reiniging van grotere onderdelen in het inlaat- en uitlaatsysteem zoals bv. een vervuild inlaatspruitstuk of EGR-koeler zijn vereist om de eerder genoemde problemen uit de weg te ruimen.

Lees meer over EGR-systeemreiniging van TUNAP

De eigenschappen van de schuimoplossing:

  • Uitstekend reinigingseffect bij koolstofhoudende verontreinigingen
  • Zonder oplosmiddelen
  • Niet brandbaar
  • Vervijfvoudiging van het vloeistofvolume door de schuimvorming
  • Goede bevochtiging van de oppervlakken
  • Inwerktijd van 15 - 20 minuten

Wat zijn de gevolgen als er niets met de vervuiling gedaan wordt?

Naast de bovengenoemde problemen bij een vervuilde EGR klep zal de auto in het ergste geval niet meer starten.

De EGR-klep vervangen is niet altijd nodig. Wat is de meerwaarde van reinigen?

Het vervangen van de EGR-klep betekent hoge kosten voor de klant. Niet alleen kost het u tijd de onderdelen te vervangen, ook moet de klant wachten op het nieuwe onderdeel. Terwijl reinigen in veel gevallen een uitstekende oplossing kan bieden. 

cta

CTA_Banner_Granulaat_664x832

Snel en nauwkeurig inlaatkleppen reinigen

De insteek van elke behandeling in een werkplaats zou moeten zijn: "hoe kan ik zo snel mogelijk een probleem van de klant blijvend oplossen?" In het geval van vermogensverlies is een granulaatreiniging steeds het antwoord op deze vraag.