In het motor- en roetfiltersysteem van de auto komen regelmatig problemen voor, mede door de aanwezigheid van EGR systemen. Op welk moment is het raadzaam om voor het reinigen van de EGR klep, het inlaatspruitstuk of de EGR koeler te kiezen? En wanneer kiest u beter voor het vervangen van deze onderdelen?
EGR SYSTEMEN ZORGEN ONBEDOELD VOOR VERVUILING IN DE MOTOR
Autofabrikanten worden door steeds strenger wordende emissienormen verplicht EGR systemen in de auto te bouwen. Exhaust Gas Recirculation (EGR) systemen zorgen voor het hergebruiken van uitlaatgassen via de inlaatkleppen van de motor. Onbedoeld zorgen deze systemen echter voor vervuiling in de motor. De vervuiling wordt namelijk niet verbrand maar hoopt zich op, met als resultaat dat inlaatkleppen niet geheel meer openen en sluiten.
Het tanken van biobrandstoffen neemt daarnaast toe, wat betekent dat onverbrande delen ook door de EGR-klep de motor weer terug ingaan. Een laagje vervuiling bouwt op, onder andere op injectoren en verstuivers. En dat is onwenselijk.
Wanneer is het reinigen van het EGR-systeem raadzaam?
Een goede verneveling is essentieel om tot een volledige verbranding te komen. Geblokkeerde injector-gaatjes zorgen echter voor een verstoord sproeipatroon. Dit kan leiden tot verminderd vermogen, een hoger brandstofverbruik en zelfs tot een defect brandstofsysteem.
Wanneer er al vervuiling in het EGR systeem aanwezig is, zijn de meest voorkomende signalen een onregelmatig lopende motor, slecht aanslaan van de motor, meldingen zoals een brandend motormanagementlampje en/of hoger brandstofverbruik dan normaal.
Door veel werkplaatsen wordt al geadviseerd het EGR systeem en de EGR klep preventief te laten reinigen bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt. In dat geval geldt: voorkomen is beter dan genezen.
Wanneer is onderdelen vervangen onvermijdelijk?
Soms is het verstandiger om onderdelen in het motor- en roetfiltersysteem te vervangen in plaats van deze te reinigen. Het kan zijn dat het roetfilter al dusdanig versleten of kapot is dat reinigen geen zin meer heeft. Vaak is er dan te lang doorgereden met vervuilde onderdelen. De werkplaats kan hierin adviseren.
Conclusie: EGR onderdelen vervangen of toch reinigen?
In veel gevallen is vervangen overbodig. Het probleem kan opgelost worden met reiniging van de vervuilde delen, zoals bijvoorbeeld de EGR klep, het inlaatspruitstuk of de EGR koeler. Voor de autobezitter levert reinigen enorme voordelen op zoals snellere service tegen een fractie van de kosten. Anderzijds profiteert de werkplaats van tevreden klanten; de preventieve onderhoudsbeurten zorgen namelijk voor kostenbesparing op de lange termijn, met een tevreden klant die terugkeert bij de werkplaats. Een win-win situatie voor beide partijen!
Heeft u als eigenaar van een werkplaats interesse gekregen in het goedkoop en efficiënt reinigen van het in- en uitlaatsysteem? Eén van onze EGR specialisten legt u graag uit hoe u EGR-systeemreiniging zelf kunt toepassen tijdens een vrijblijvende demo.