De 5 belangrijkste klachten van klanten die wijzen op motorproblemen

De kans is groot dat ook bij u in de werkplaats veel auto’s binnenkomen met motorproblemen. In het ene geval is direct duidelijk wat het probleem is en in het andere geval is een uitgebreide diagnose nodig. In dit blog bespreken we de belangrijkste klachten van klanten die wijzen op problemen in de motor — zodat u sneller de juiste diagnose kunt stellen en uw klanten optimaal kunt helpen. Lees dus vooral verder!

road-man-broken-car-6078.jpg

1. Haperende ontsteking van de motor

Wanneer een klant klaagt over een haperende ontsteking van de motor onderscheiden we twee mogelijkheden: de auto/motor start niet of de auto/motor slaat niet aan. Wanneer de motor niet aanslaat kan dat twee oorzaken hebben:

  • De startmotor gaat niet rond waardoor de auto niet aanslaat.
    Dit wordt met name veroorzaakt door een defecte startmotor, een lege accu of het ontbreken van de aansturing naar de startmotor.
  • De startmotor gaat wel rond, maar de auto slaat niet aan.
    Wanneer dit het geval is moet u vooral kijken of een van de voorwaarden die nodig is om de auto te laten lopen ontbreekt. Deze voorwaarden zijn: brandstof, lucht, ontsteking of de juiste mengselverhouding brandstof en lucht. Een reden waarom de voorwaarden niet optimaal werken kan zijn omdat de vervuiling in de motor te ernstig is, waardoor bijvoorbeeld de luchttoevoer (van de filter of de kleppen) niet meer optimaal doorstroomt. 

2. Motor loopt onregelmatig stationair

Klachten over een motor die stationair onregelmatig loopt kunnen verschillende oorzaken hebben:

  • Ontregelde mengverhouding
  • Vervuilde of onjuist afgestelde bougies
  • Onjuist ontstekingstijdstip
  • De motor zuigt valse lucht aan
  • Onjuiste klepspeling — bijvoorbeeld door vervuiling


3. Foutcode

Een foutcode geeft, in dit geval, logischerwijs een storing in de motor aan. Een dergelijke foutcode betekent niet altijd dat het ook de oorzaak van de storing is, maar het geeft wel een richting om de storing te onderzoeken. Uw deskundigheid als monteur is in de diagnose dus minstens zo belangrijk.

Uw kennis bepaalt namelijk uiteindelijk welke diagnose u aan de foutcode koppelt — en hoe u het probleem voor uw klant oplost.

Check-Engine-Light-On.jpg4. Motorstoringslampje brandt

Wanneer het motorstoringslampje brandt spreekt het voor zich dat er iets met de motor aan de hand is. Specifieker gezegd is er een storing in het motormanagementsysteem. Uitleesapparatuur geeft uitsluitsel over het precieze probleem.

5. Vermogensverlies van de auto

De laatste klacht die wijst op motorproblemen is vermogensverlies bij de auto. Een klant klaagt bijvoorbeeld over het verliezen van vermogen op de snelweg, onvoldoende trekkracht, moeite met optrekken, een schommelend toerental of schokken tijdens het accelereren.

Indien we specifiek spreken over dergelijke problemen bij benzinemotoren met directe injectie dan valt ons op dat dit een steeds vaker voorkomend en steeds groter wordend probleem is. Herkent u deze trend ook bij u in de werkplaats?

Hoe komt het dat vermogensverlies bij direct ingespoten benzinemotoren steeds vaker voorkomt? Wat zijn de oorzaken van deze klachten? En wat kunt u doen om dit probleem snel — door de juiste diagnose te stellen — en binnen budget op te lossen? Deze vragen beantwoorden we in de hulpgids die we hierover schreven, zodat u uw klanten zo optimaal mogelijk kunt helpen. Download de gids nu!

New Call-to-action

Geplaatst door Jaap de Groot op 12 september 2017 Technical Commercial Advisor

Laat u adviseren door de professionals van TUNAP en ontdek de voordelen voor úw werkplaats.

Contact opnemen