Wilt u meer rendement halen uit uw aftersales organisatie? Dan bent u waarschijnlijk aan het nadenken over wat u kunt doen om dit te bewerkstelligen. Aftersales is voor uw autobedrijf tegenwoordig de belangrijkste manier om positieve cijfers te boeken. Het volgen van een aftersales opleiding is een van de mogelijkheden om te zorgen dat u meer haalt uit uw aftersales organisatie.
Een aftersales opleiding kost echter veel tijd, energie en geld. Er zijn andere mogelijkheden die minder tijd, energie en geld kosten en die ook kunnen zorgen voor een hogere omzet uit aftersales. Wij zetten er drie op een rij.
Volg een aftersales training of cursus
Het volgen van een opleiding kost over het algemeen meer tijd en geld dan het volgen van een training of cursus van bijvoorbeeld een of twee dagen. Bovendien vraagt het meer opoffering van uw eigen vrije tijd.
Het is waar dat u tijdens een training of cursus minder diep op de inhoud ingaat en minder uitgebreid de verschillende topics en mogelijkheden bespreekt. Maar tijdens een training of cursus kunt u wel handvatten aangereikt krijgen en best practices ervaren die u binnen uw eigen autobedrijf kunt toepassen.
Uiteindelijk kunt u met een training of cursus ook zorgen voor een ommekeer én het kost u minder tijd, energie en geld dan een aftersales opleiding. Hierdoor kunt u meer aandacht geven aan uw werkzaamheden.
Bovendien legt u tijdens een training of cursus contacten met collega’s uit de branche en breidt u uw netwerk uit. Deze contacten kunnen u ook interessante inzichten opleveren in hoe zij hun aftersales organisatie hebben georganiseerd.
Houd een klanttevredenheidsonderzoek
Aftersales en klanttevredenheid zijn nauw met elkaar verbonden. Heeft u tevreden klanten dan zullen ze waarschijnlijk vaker terugkomen wat een positieve uitwerking heeft op uw aftersales omzet.
Indien uw aftersales cijfers achterblijven is het mogelijk dat de klanttevredenheid niet zo hoog is als u zou willen. Een manier om erachter te komen hoe klanten op dit moment over uw autobedrijf denken en waar verbeterpunten liggen is door een klanttevredenheidsonderzoek te houden. Met de input uit dit onderzoek kunt u de klanttevredenheid verhogen.
Om een klanttevredenheidsonderzoek op te zetten hoeft u niet veel tijd kwijt te zijn. Een korte vragenlijst met vragen die voor u belangrijk zijn om te weten is voldoende om er concrete handvatten uit te halen. Een mooi moment om uw klanten te vragen de vragenlijst in vullen is wanneer ze wachten op bijvoorbeeld een reparatie. Biedt klanten bovendien de mogelijkheid de vragenlijst anoniem in te vullen.
Het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek is een methode die minder geld en tijd kost dan het volgen van een aftersales opleiding. Terwijl het u even goed interessante inzichten kan opleveren in wat u kunt verbeteren om uw omzet uit aftersales te verhogen.
Houd uw (product)kennis up to date
Wanneer de auto van uw klanten in de werkplaats staat of wanneer in het systeem te zien is dat een onderdeel van de auto van klanten aan onderhoud, vervanging of reiniging toe is, is het van belang dat u de juiste (product)kennis hebt om de klant zo optimaal mogelijk te helpen.
Ken dus niet alleen uw producten en diensten, maar ook de achtergrond daarvan. Hoe helpt het uw klant? Zorg ervoor dat u alleen de waarheid vertelt en het verhaal niet mooier wordt dan het in werkelijkheid is. Hak uw informatie in stukjes, zodat uw klant niet wordt overladen door een berg informatie die moeilijk te verwerken is.
Uw kennis up to date houden kunt u niet alleen doen door scholing. In boeken, magazines en op het internet staan voldoende artikelen met informatie die u kunt gebruiken om uw kennis te vergroten en om meer te halen uit uw aftersales organisatie.
Kortom, er bestaan voldoende mogelijkheden om uw kennis over aftersales te vergroten en meer omzet te behalen. Ons gratis whitepaper is een voorbeeld van kennis die op het internet beschikbaar is. In dit whitepaper geven we 7 tips hoe u uw omzet uit aftersales op een eenvoudige manier kunt verhogen. Ontdek nu wat u kunt doen.