Directe injectie van motoren levert klachten en motorproblemen op, zoals een schokkende motor, die een andere oorzaak hebben dan waar u als monteur in eerste instantie misschien aan zou denken. Een motor die onregelmatig stationair loopt is daar een goed voorbeeld van. Waarom worden auto's voorzien van een motor met directe injectie en waardoor ontstaan deze motorproblemen?
De steeds strengere emissienormen wereldwijd zijn hier een aantoonbare oorzaak van, samen met het feit dat steeds meer landen een wetgeving introduceren ter vermindering van de CO2-uitstoot. Hierdoor wordt directe injectie steeds meer de standaard.
De gebruikelijke oorzaken van een onregelmatig stationair toerental
Bij een schokkende motor kijkt u waarschijnlijk vaak naar een van de volgende punten als oorzaak van het probleem:
- Ontregelde mengverhouding
- Defecte bougies en bobines
- Onjuist ontstekingstijdstip
- De motor zuigt valse lucht aan
- Onjuiste speling in egr klep
Maar ..
.. er zijn ook oorzaken specifiek gelinkt aan directe injectie
Het belangrijkste verschil tussen directe en indirecte injectie is dat de benzine niet vóór maar na de inlaatkleppen wordt ingespoten. Het gevolg hiervan is dat de koelende, spoelende en reinigende werking van benzine wegvalt, waardoor vervuiling in de motor sneller optreedt.
Vervuilde in- en uitlaatkleppen zijn bij direct ingespoten benzinemotoren een belangrijke, maar nog vaak over het hoofd geziene, oorzaak van een onregelmatig stationair toerental. Gezien het feit dat er steeds meer auto’s op de markt komen met directe injectiemotoren is het zinvol om hierop te letten. U wilt uw klanten immers zo goed en snel mogelijk helpen. Terugkerende problemen omdat de onjuiste diagnose is gesteld, zoals een schokkende motor, wilt u als monteur of garagehouder het liefst voorkomen.
Ook vermogensverlies is een voorbeeld van een bestaande klacht met nieuwe oorzaken door directe injectie
Vermogensverlies is zeker geen ‘nieuwe’ klacht. Directe injectie zorgt er echter voor dat vermogensverlies nieuwe oorzaken kent en dat het probleem vaker voorkomt.
Het is dus van belang dat u de juiste diagnose stelt en het probleem herkent. Om u hierbij te helpen, hebben we een gratis hulpgids geschreven: ‘Vermogensverlies bij direct ingespoten benzinemotoren, wat nu?’. Al tientallen garages wisten deze kennis om te zetten in een hogere klanttevredenheid en minder terugkerende klachten. Doet u mee?
Vraag de gratis hulpgids nu vrijblijvend aan — en verhelp het probleem in één keer.