In een sterk evoluerende en competitieve automarkt zien garages steeds vaker een uitdaging in het behouden van klanten die kiezen op basis van prijs. Ik zie regelmatig garages die hun prijzen naar beneden bijstellen om de klant tegemoet te komen. Hierdoor worstelen zij echter op de lange termijn met het hoog houden van het niveau van service en kwaliteit. Dit is echter niet altijd nodig, om anno 2016 een succesvolle werkplaats te runnen. Op service valt er veel te winnen!Wellicht is dit ook herkenbaar voor uw garage. Het is niet altijd even gemakkelijk om een klant te informeren over de kosten versus baten van reperatie- en service handelingen en hem hiervan te overtuigen. Want hoe onderbouwt u bijvoorbeeld het gebruik van preventieve (reinigings)middelen aan onderdelen van de auto? Ook wanneer zij schade op de lange termijn voorkomen? Wie kan namelijk bewijzen dat die schade zich op den duur zal gaan voordoen?
Ga ik mee in de prijs?
Vaak geldt: hoe minder tastbaar het risico voor de klant is, hoe moeilijker het wordt om uit te leggen waar de klant precies voor betaalt. En dat is ook niet zo gek! Wanneer u ergens de waarde niet van inziet, zal ook u minder graag de portemonnee tevoorschijn halen.
Het blijft een worsteling om als garage te bepalen hoe u hier mee omgaat in uw prijzen. Het duivelse dilemma doet zich dan voor: verleent u alleen de nodige reparaties voor een aantrekkelijke prijs, maar levert u hierdoor in op goede service? Vaak blijkt het niet mogelijk om zowel op prijs als op service uit te blinken.
Mijn advies: dat is ook niet nodig! Er zijn voldoende klanten die, indien goed geïnformeerd, bereid zijn te betalen voor goede service en kwaliteit. Het verkrijgen en behouden van tevreden, terugkerende klanten zorgt voor terugkerende omzet. Een open houding van u en uw werknemers is hierbij van groot belang. Een klant die goed geïnformeerd is kan vervolgens zelf de keuze maken.
Loyale klanten hechten wel degelijk waarde aan uw advies als specialist! Uw klant begrijpt dat hij of zij, bijvoorbeeld met goede onderhoudsbeurten op den duur juist een hogere rekening uitspaart. Dit draagt bij aan een band die gebouwd is op vertrouwen en goodwill. Daar wordt niet alleen uw klant, maar ook u heel gelukkig van...
Goede service en kwaliteit is een manier om overeind te blijven in de competitieve automotive branche. In ons whitepaper geven we nog meer tips hoe jij in deze competetieve markt toch kunt zorgen voor tevreden klanten en daardoor een hogere omzet uit aftersales kunt generen.