3 min lezen

Invoering van de deeltjesteller bij APK: dit betekent het voor garages

De deeltjesteller heeft nogal wat gevolgen voor garages. Vanaf 1 januari is een meting met dit apparaat in Nederland verplicht onderdeel van de APK voor dieselauto’s met roetfilter. Belgische garagisten zijn er al langer mee bekend bij autokeuringen. Intussen hebben veel garagebedrijven een deeltjesteller aangeschaft. Maar wat betekent de nieuwe meting in de praktijk? 

Het goede nieuws is dat in België de druk even van de ketel is. Krijg je een rode kaart bij een autokeuring doordat de deeltjesteller een te hoge waarde aangeeft, dan heb je tot 1 jaar de tijd om de auto in orde te krijgen. Dat geeft voor nu ademruimte en de mogelijkheid om dingen goed uit te zoeken. Hoe dan ook breekt in elke garage in België en in Nederland de chef werkplaats zich het hoofd: hoe krijg je dieselauto’s met roetfilter succesvol en efficiënt door de test met de deeltjesteller?

Te hoge uitstootwaarden op de deeltjesteller: mogelijke oorzaken

Het antwoord is niet zo eenvoudig. Er zijn vele mogelijke oorzaken voor een te hoge waarde bij de deeltjesteller-test. Het kunnen vervuilde kleppen of injectoren zijn, de EGR functioneert misschien niet goed, het roetfilter zit verstopt of ergens anders in het uitlaatsysteem is er iets mis. Voor jou als chef werkplaats en je monteurs is het zoeken naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. 

DPF

Zorgvuldig testen met de deeltjesteller

Het is dus vaak een kwestie van verschillende dingen proberen om de fijnstofwaarden naar beneden te krijgen. Dat betekent: zorgvuldig testen en systematisch verschillende oplossingen naast elkaar zetten. Da’s dus nogal een werk voor je monteurs. Dit kan ervoor zorgen dat de planning in de werkplaats onder druk komt te staan. Door hier vooraf al rekening mee te houden in de werkschema’s kom jij - en je klant - niet voor onnodige verrassingen te staan. 

Kijk ook naar andere opties om uitstootwaarden te verlagen

Lukraak onderdelen vervangen is meestal geen goed idee. Het is namelijk niet gezegd dat je het probleem er direct mee oplost. Je jaagt je klant op kosten, zonder garantie dat zijn dieselauto nu wel door de keuring komt. Het vervangen van een roetfilter bijvoorbeeld, is vaak maar een deel van de oplossing. De vervanging kost de klant al snel 1000 tot 2000 euro, maar een deeltjesteller kan al na een paar honderd kilometer rijden opnieuw te hoge waarden aangeven. Daarom is het van belang om ook naar alternatieve oplossingen te kijken. Want vervangen is niet de enige optie.

Interne reiniging van het motorsysteem als oplossing

Een auto waarbij de regeneratie niet goed werkt, kan zomaar een verstopt roetfilter hebben of krijgen. Dan is interne reiniging van het motorsysteem een goede optie. Wij horen van garagehouders dat recente tests met reinigingsvloeistoffen in de brandstoftank en een verstopt roetfilter bemoedigende resultaten geven. De ene vloeistof giet je in een tank die voor een kwart gevuld is, de andere spuit je via een drukbeker in het roetfilter. Een paar kilometer rijden met een hoog toerental zorgt voor de regeneratie en het schoonmaken van het brandstof- en uitlaatsysteem. 

Benieuwd wanneer naar de voordelen van reiniging in plaats van vervangen? Vraag dan hier ons whitepaper over efficiënt en doeltreffend reinigen aan.

Vertel je klant hoe een verstopt roetfilter voorkomen kan worden

Er is nog meer nodig naast het testen en combineren van verschillende recepten. Voor de langere duur ligt een deel van de oplossing bij de klant. Deze weet misschien niet dat verstoppingen in roetfilters ontstaan door korte ritjes en een te lage bedrijfstemperatuur van de dieselmotor. Hier is een belangrijke rol weggelegd voor jou als praktijkdeskundige. Vertel je klant wat nodig is om de auto in een gezonde conditie te houden. Af en toe veel toeren maken, verlengt de levensduur van de auto. Natuurlijk hoort regelmatig en preventief onderhoud hier ook bij.

Doorsta de test met de deeltjesteller en realiseer een vlotte keuring

Je wilt je klanten tevreden houden. Hun auto’s wil je zo efficiënt mogelijk door de keuring halen. Dat was al best een klus en de invoering van de deeltjesteller maakt het niet makkelijker. Het is een kwestie van slimme oplossingen proberen en verstandig rijgedrag bevorderen om tegen de laagst mogelijke kosten glansrijk de test met de deeltjesteller te doorstaan. 

Roetfilter reiniging zonder demontage levert een bijdrage aan een efficiënte en vlotte autokeuring. Maar wat houdt dit precies in? En wanneer is intern reinigen de best passende oplossing? Ontdek het in onze nieuwste whitepaper ‘vlotte autokeuringen: de kortste weg naar probleemloze roetfilters’:

Vraag Whitepaper aan

 

3-1

VERHOOG VANDAAG JOUW SERVICE TEGEN LAGERE KOSTEN!

Kom je in de werkplaats klepvervuiling tegen of werd een auto afgekeurd tijdens de jaarlijkse keuring door de deeltjesteller? Onze specialisten leggen je graag uit hoe de reiniging zelf toe te passen.