3 min lezen

De 3 meest gemaakte fouten met de airco in de auto

Het hebben van airco in de auto is heerlijk: nooit meer een snikhete auto in de zomer en geen last meer van langdurig beslagen ruiten in de winter. De ervaring leert echter dat veel automobilisten de airco nog optimaler kunnen gebruiken en dat ze het systeem lang niet altijd op de juiste manier gebruiken. Wat zijn goede tips bij het airco gebruik in de auto? Lees in dit blog de drie meest gemaakte fouten en de gevolgen ervan.

1. De airco in de winter niet gebruiken

Waar mensen er in de zomer niet over twijfelen om de airco aan te zetten, gebeurt dit in de winter eigenlijk te weinig. Ze zetten hun airco af en rijden met alleen de verwarming aan. Het probleem daarvan is dat een groot deel van het ventilatiesysteem niet actief is. Door het vochtige, natte weer ontstaat er veel vochtvorming in het systeem. Dit is een voedingsbron voor schimmels en bacteriën.

Door het aircosysteem in de winter niet aan te zetten, spoelt het vuil ook niet weg. De airco in de winter gebruiken helpt dus om de vervuiling minder snel te laten opbouwen. En daarmee voorkom je dat je meteen de prijs betaalt wanneer je op een warme dag het systeem weer inschakelt en het vervolgens muf ruikt.

Ik vergelijk het altijd met de koelkast. Daarvan zeg je op het moment dat het buiten kouder wordt ook niet: ik zet hem uit en doe de deur open, want het is koud genoeg. De temperatuur moet constant zijn om vocht en condens tegen te gaan en om te voorkomen dat het eten beschimmelt. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de airco. Door deze ook in de winter te gebruiken, voorkom je condensvorming.

Bovendien helpt het aanzetten van de airco in de winter ook tegen beslagen ramen, het systeem onttrekt namelijk vocht uit de lucht. Om die reden zijn je ruiten sneller vrij van condens in de koudere maanden.

2. De airco te koud zetten

Op warme zomerdagen zetten veel mensen de airco meteen op de koudste stand en met de grootste blaaskracht aan. Dit is echter een grote fout, want je lichaam kan zich slecht aanpassen aan een temperatuurschok die groter is dan dan 3 á 4 graden. Langdurige blootstelling aan (te) koude lucht kan zelfs voor lichamelijke klachten, waaronder spierpijn, zorgen.

Het advies is dan ook om het temperatuurverschil tussen binnen en buiten nooit groter te laten zijn dan drie tot vier graden.

3. Geen onderhoud aan het systeem laten plegen

Wat veel mensen niet weten is dat de airco vervuilt. Het systeem is een vochtige, donkere en gesloten ruimte, wat het een ideale voedingsbodem voor schimmels en bacteriën maakt. De lucht die het systeem vervolgens de auto inblaast, is dus ook vervuild met deze micro-organismen.

En die lucht adem jij in. Wanneer er sprake is van ernstige vervuiling heeft dit nadelige gevolgen voor je gezondheid. Klachten als verkoudheid, een grieperig gevoel, geïrriteerde luchtwegen, keelpijn en benauwdheid zijn veelvoorkomend.

Veel mensen denken dat wanneer er iets met de airco aan de hand is, het meteen stinkt. Maar je neus is geen maatstaf voor vervuiling. Vergelijk het met een hotelkamer met schimmel op de muren. Daar kan het best aangenaam ruiken, maar doordat je de schimmel kan zien vraag je toch om een andere kamer. Andersom kan natuurlijk ook: bij de airco kun je de vervuiling niet zien, maar dat wil niet zeggen dat deze er niet is. Die is er namelijk wel degelijk.

Vervuiling is door de werking van airco in de auto simpelweg niet te voorkomen, maar wel eenvoudig te verhelpen. Het is aan te raden om de airco één keer per jaar te laten reinigen om verzekerd te zijn van schone en frisse lucht in de auto.

Maar even een andere vraag: weet jij eigenlijk hoe gezond de omgeving is waar jij in rijdt? Of je je iedere dag blootstelt aan schimmels en bacteriën, of juist niet? Onze quiz geeft je hier inzicht in. Aan de hand van 10 korte vragen kom je erachter of je schone lucht inademt.

Doe de quiz hier:

New call-to-action