2 min lezen

Roetfilter verstopt? 4 redenen waarom reinigen beter is dan vervangen!

Met de komst van de deeltjesteller zie je ze steeds vaker in jouw garage: dieselauto’s met verstopt roetfilter. Deze komen nu niet 1-2-3 door de keuring. Een veel voorkomende reparatie is het vervangen van het roetfilter. Terwijl reiniging meestal een beter idee is. Je leest hier vier redenen waarom.

1: Vervanging van het roetfilter is niet altijd de hele oplossing

Goed, je laat het roetfilter vervangen nadat de deeltjesteller alarm heeft geslagen. Dat betekent nog niet dat het probleem is opgelost. Het kan liggen aan een verstopt roetfilter, maar er kan nog veel meer (of iets anders) aan de hand zijn. Vervuilde injectoren, regeneratie die niet goed werkt, vervuiling in de uitlaat, om er een paar te noemen. Als je alleen het roetfilter vernieuwd, blijf je zitten met al die problemen. 

Grote kans dat een herkeuring hierdoor opnieuw misloopt, omdat de deeltjesteller te veel fijnstofdeeltjes detecteert. Of dat de waarschuwingslampjes op het dashboard na korte tijd weer aan gaan. Nu begint het hele proces om de auto alsnog in orde te krijgen opnieuw. Daar ben jij niet blij mee, en jouw klant al helemaal niet.

2: Een verstopt roetfilter reinigen gaat snel en efficiënt

Een roetfilter reinigen is veel eenvoudiger en sneller dan het compleet vervangen van dit onderdeel. Het intern reinigen van het roetfilter kunnen monteurs, met de juiste reinigingsmiddelen en na een korte demonstratie, eenvoudig zelf. Met een drukbeker breng je reinigingsvloeistof in. Dit combineer je met een reinigingsproduct voor in de brandstoftank. Nu is het een kwestie van een proefrit van ongeveer een half uur om het roetfilter brandschoon te krijgen. Kortom: een veel efficiëntere manier om een dieselauto goedgekeurd te krijgen en dus de doorlooptijd per auto zo kort mogelijk te houden. 

Let wel, we hebben het hier over het ter plekke reinigen van roetfilters en niet over het extern laten reinigen bij een gespecialiseerd bedrijf. Dat geeft veel tijdrovende extra handelingen door het demonteren, vervoeren, wachten op de reiniging en weer terugplaatsen van het roetfilter.


3: Reinigen is voordeliger dan het roetfilter vervangen

Over de derde reden kunnen we kort zijn. Reiniging van het roetfilter is niet alleen efficiënter, maar ook financieel veel aantrekkelijker voor de klant. Een nieuw roetfilter plaatsen kost inclusief arbeidskosten al snel een paar duizend euro. Reiniging kost een paar honderd euro. Van zo’n prijsverschil worden je klanten blij!

4: Een verstopt roetfilter voorkomen is beter dan genezen

Een gereinigd roetfilter is weer zo goed als nieuw. Maar om nieuwe problemen te voorkomen, is er meer nodig. Door de klant te vertellen over de oorzaken van het verstopte filter voorkom je toekomstige teleurstellingen. Klanten weten niet altijd dat regenereren echt nodig is voor een gezond uitlaatsysteem, en dat korte ritjes en te lage toerentallen verstoppingen kunnen geven. De kennis hierover – rechtstreeks uit de werkplaats - helpt jouw klant letterlijk verder. Neem je klant mee in wat goed is voor de auto, zoals af en toe de motor flink aan het werk zetten. 

Lees alles over een vlotte keuring van dieselauto’s in ons whitepaper

Jouw klanten zullen tevreden zijn als je hun auto’s snel door de keuring haalt, tegen de laagst mogelijke kosten. Een test met de nieuwe deeltjesteller kan hier een streep door halen. Je hebt nu vier redenen gelezen waarom reiniging van een roetfilter in zo’n geval een goed idee is. Meer weten over de voordelen van roetfilterreiniging? Of wanneer vervanging toch de beste optie is? Lees er alles over in ons whitepaper.

DPF reiniging

Download whitepaper nu

In het Whitepaper kan je lezen over de voordelen van reiniging van roetfilters ten opzichte van vervangen.