Het is vast al bij u bekend: vanaf 1 oktober kan u in Nederland geen Super95 meer tanken. E10, een milieuvriendelijkere brandstof op basis van (bio-)ethanol vervangt de meest gebruikte Super variant.
Deze aankondiging heeft behoorlijk wat stof doen opwaaien. Zeker onder de bezitters van oudere auto’s. Welke gevolgen heeft E10 voor oudere modellen? Gaat hun auto inderdaad kapot als ze E10 tanken? Moeten ze overstappen naar het duurdere Super98? Kortom, genoeg vragen en onzekerheden. Een uitgelezen mogelijkheid voor u om deze onzekerheden weg te nemen. Maar hoe?
Voordat we antwoord op die vraag geven, kijken we naar wat er eigenlijk vanaf 1 oktober 2019 verandert. Zoals gezegd verdwijnt Super95 aan de benzinepomp. De reden dat E10 Super95 vervangt, is dat Nederland de CO₂-uitstoot van benzine auto's wil terugdringen. Op die manier kan men de doelstellingen voor hernieuwbare energie in de vervoerssector halen tegen 2020. Deze maatregel past in een Europese trend, ook in buurlanden maakte Super95 plaats voor E10.
Met name oudere voertuigen kunnen problemen ondervinden met de vervanger van Super95, al lijkt er in eerste instantie weinig aan de hand. Echter tast de ethanol in de benzine brandstofleidingen, pakkingen en keerringen van plastic of rubber aan. Met lekkage en in het uitzonderlijkste geval brand tot gevolg. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ethanol is niet alleen agressiever dan benzine, het veroorzaakt ook eerder corrosie en het bezit geen enkele smerende werking. In sommige gevallen kan ook de aluminium carburateur of spruitstuk worden aangetast.
Kortom, de maatregel roept vragen op en daar kan uw autoservicebedrijf op in spelen. Er zijn verschillende manieren om uw klanten zo goed mogelijk te adviseren over de aanstaande verandering en wat voor gevolgen dat voor hun auto kan hebben.
Bestaande klanten proactief informeren
Wacht niet tot klanten zelf naar u toekomen met hun vragen, maar neem zelf het initiatief. In uw systeem kunt u waarschijnlijk terugvinden voor welke auto’s van klanten de switch van Super95 naar E10 inderdaad gevolgen heeft.
Door deze klanten in te lichten en proactief te informeren en adviseren, neem je onzekerheden bij hen weg. Welke gevolgen heeft E10 voor hun motor? Is het tanken van het duurdere Super98 inderdaad het enige alternatief? Klanten willen liever gisteren dan vandaag weten of hun auto geschikt is voor E10. En u kunt die vraag beantwoorden door samen de check te doen. Laat die kans niet liggen.
Misschien denkt u nu: dat is teveel werk, daar heb ik geen tijd voor. Maar proactief advies uitbrengen richting
klanten hoeft helemaal niet omslachtig te zijn. Door middel van een informatieve e-mail kunt u de vragen van de klant al beantwoorden. En hebben ze daarna nog meer vragen? Dan nemen ze zelf contact met u op.
Oplossing aanbieden
Wat veel mensen niet weten is dat er een oplossing bestaat voor het ontstane probleem: een bio-ethanol neutraliserend product. Door dit product aan de benzinetank toe te voegen neutraliseert de agressieve bio-ethanol. Tevens beschermt het de pomp, injectoren en kleppen, verhoogt het de brandstofstabiliteit en voorkomt het oxidatie. Hierdoor worden motoronderdelen niet meer aangetast en kunnen ook oudere auto’s ‘gewoon’ het goedkopere E10 tanken. Door bij elke onderhoudsbeurt een reiniging of bescherming van het brandstofsysteem aan te bieden, worden grotere problemen voorkomen én kan uw klant zonder zorgen in zijn eigen auto blijven rijden.
Welke optie u als autobedrijf ook kiest, uiteindelijk draait het om tevreden klanten. Want als uw klanten tevreden naar huis gaan, dan gaat u ook met een glimlach op uw gezicht naar huis.
hoe kunnen wij u helpen?
Een fijne bijkomstigheid is dat u niet zelf op zoek hoeft naar een bio-ethanol neutraliserend product. TUNAP heeft zelf zo’n product ontwikkeld en op de markt gebracht. Bent u nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van dit product en wat het voor u klanten kan betekenen? Maak een afspraak en ontvang gratis voorlichting over benzine injectiereinigers van een van onze specialisten.