Per 1 oktober 2019 worden de meeste tankstations in Nederland verplicht om E10 benzine aan te gaan bieden. Wat is dit, waarom is dit, heeft dit gevolgen en zijn onze auto’s en motorfietsen hier klaar voor?
Wat is E10 brandstof?
Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: E10 brandstof is normale benzine, alleen dan met 10% ethanol erin. Dit is niet iets nieuws. In Nederland wordt bij de huidige brandstoffen al jarenlang biobrandstof bij gemengd. Het percentage van de bijmenging gaat nu alleen verder omhoog. Dit wordt gedaan om de uitstoot van CO2 (koolstofdioxide) naar beneden te krijgen. De verbranding van ethanol geeft minder CO2 dan de verbranding van normale benzine.
Er is al heel veel geschreven over het gebruik van E10 in auto’s en motorfietsen. Ik zal dit dan ook niet allemaal gaan herhalen, maar proberen om tot de kern te komen; niet alle auto’s en motorfietsen zijn even goed bestand tegen deze brandstof. Ethanol kan gaan reageren met bepaalde soorten metaal, pakkingen en rubber. Hierdoor kan corrosie en lekkage ontstaan; dit wil je niet in het brandstofsysteem. Welke auto’s en motorfietsen geschikt zijn voor E10 kan gecheckt worden op www.e10check.nl.
Bescherm je auto of motorfiets
Om het risico te verminderen dat het materiaal in een brandstofsysteem aangetast wordt, is het belangrijk om de brandstof te behandelen. Wij gebruiken hier de TUNAP 974 directe injectorbescherming voor. Dit product zorgt ervoor dat er na toepassing een beschermlaag in het brandstofsysteem achterblijft, zodat ethanol hier minder snel invloed op kan hebben. Om te zorgen dat de beschermlaag optimaal presteert is het belangrijk om dit product regelmatig toe te passen. Er zijn ook bepaalde types auto’s en motorfietsen die helemaal niet geschikt zijn voor E10, ook niet met de toepassing van een toevoeging in de brandstof, bijvoorbeeld auto’s en motorfietsen met papieren/kartonnen afdichting in het brandstofsysteem.
Maar hoe zit het dan met de auto’s en motorfietsen die al geschikt zijn voor E10, zijn hier dan geen problemen mee? We mogen er vanuit gaan dat de fabrikanten deze voertuigen dusdanig hebben aangepast, dat er bij deze brandstofsystemen geen rechtstreekse schade kan ontstaan door E10 te tanken. Er blijft wel 1 probleem over: ethanol is hygroscopisch, oftewel het trekt vocht aan. Water in de brandstof is voor geen enkel voertuig goed.
Omdat het aandeel ethanol per 1 oktober 2019 al groter wordt gemaakt, is het nu belangrijker dan ooit dat de gevolgen van dit hygroscopische effect bij de bron (in de brandstoftank!) worden aangepakt.
Ook dit probleem pakken wij aan met de TUNAP 974 directe injectorbescherming. Dit werkt als volgt: het product wordt toegevoegd aan de brandstoftank. Het maakt vervolgens het vochtaandeel onschadelijk en bindt dit aan de brandstof, zodat het onschadelijk via de verbranding wordt afgevoerd. Het is afdoende om dit product iedere onderhoudsbeurt toe te passen, zodat bij elke onderhoudsbeurt het vochtaandeel geneutraliseerd wordt.
Samengevat: de 974 directe injectorbescherming
Kort samengevat doet de TUNAP 974 directe injectorbescherming het volgende: reiniging van het brandstofsysteem, een beschermlaag achterlaten in het brandstofsysteem, het onschadelijk maken en samenbinden van water met de brandstof en het stabiliseren en conserveren van de brandstof. Wilt u meer weten? Klik hier.