Klanten met klachten over een airco die niet goed werkt zijn vast geen uitzondering binnen uw autobedrijf. Maar wat kunt u doen om ze zo goed mogelijk te helpen én daarbij een hogere omzet uit aftersales te genereren? Want klanten behouden in een sterk competitieve markt was nog nooit zo’n uitdaging.
Over het algemeen zijn er een tweetal klachten die het meest voorkomen als het gaat om een slecht werkende airco: de airco stinkt of de airco koelt niet voldoende.
Uw klant klaagt over extreme geurklachten in de auto
Geurklachten zijn een teken dat de airco vervuild is en dat bacteriën en schimmels vat hebben gekregen op het aircosysteem. Onder normale omstandigheden filtert het interieur- of pollenfilter de buitenlucht zodat er geen vervuiling op de verdamper of in het interieur van de auto terecht komt. Hierdoor hebben schimmels of bacteriën dus geen kans om zich te ontwikkelen.
Op geregelde tijdstippen moet het pollenfilter vervangen worden, want geleidelijk aan raak het verzadigd en vermindert de filterende werking ervan. Indien de pollenfilterbehuizing tijdens het vervangen van het pollenfilter niet gereinigd en gedesinfecteerd wordt, komt er stof en vuil los dat wordt ‘opgesloten’ bij de montage van het nieuwe pollenfilter.
Wordt de airco dan gebruikt? Dan worden de vuildeeltjes door de ventilator naar de verdamper geblazen. En dat is geen goed nieuws, want de verdamper is door het aanwezige vocht en de donkere omgeving de ideale voedingsbodem voor bacteriën en schimmels. Wanneer ze zich ongestoord verder kunnen ontwikkelen, veroorzaken ze een onaangename geur die zich door het hele interieur verspreidt.
De lucht die zo ontstaat is bovendien slecht voor de gezondheid van de inzittenden en veroorzaakt vaak allergische reacties of irritaties zoals hoesten, niezen en tranende ogen.
Uw klant klaagt dat de airco niet voldoende koelt
Een airco die niet voldoende koelt kan erop wijzen dat er niet voldoende koudemiddel in het systeem aanwezig is of dat de compressor stuk is. De oorzaak hiervan kan onder andere gruis in het systeem zijn, ook weer veroorzaakt door vervuiling.
In de gevallen waarbij de vervuiling dusdanig is dat het reinigen het probleem niet verhelpt, zult u de klant moeten adviseren om bepaalde onderdelen te vervangen.
Wat kunt u doen om deze klachten te verhelpen?
Geurklachten en in sommige gevallen een airco die niet voldoende koelt zijn eenvoudig te verhelpen door middel van een aircosysteemreiniging. Een aircosysteem heeft namelijk regelmatig onderhoud nodig om klachten, problemen en (onnodige) reparatiekosten op lange termijn te voorkomen.
Want klachten verhelpen is één, maar klachten voorkomen is de betere oplossing. Denkt u niet dat dat uiteindelijk voor een hogere klanttevredenheid, terugkerende klanten en een hogere omzet uit aftersales zorgt? Een aircosysteemreiniging verhelpt niet alleen de klachten van uw klant, maar voorkomt ze uiteindelijk ook op lange termijn.
Wat levert het reinigen van de airco op?
Wat het reinigen van de airco uw klant oplevert? Een snellere service, een fractie van de kosten ten opzichte van een onderdelenvervanging en een hoger comfort tijdens het rijden.
Wat het reinigen van de airco u oplevert? Een hogere omzet tijdens onderhoudsmomenten en tevreden en terugkerende klanten.