Autofabrikanten bouwen steeds vaker EGR systemen in motoren om te voldoen aan strenger wordende emissienormen. Deze systemen zorgen voor het hergebruiken van uitlaatgassen via de inlaatkleppen in de motor. Dit soort motoren zijn echter gevoeliger voor hardnekkige vervuiling van kleppen. Het reinigen van deze in- en uitlaatkleppen is dan noodzakelijk.
De vervuiling die de motor binnenkomt, wordt niet verbrand, maar hoopt zich op. Dit kan ervoor zorgen dat kleppen niet goed openen en sluiten. Ook kan het problemen veroorzaken met de cilindervulling en de compressie van de motor. Wat zijn voor u als monteur de beschikbare mogelijkheden om dit probleem op te lossen?
Waaraan merkt u dat in-en uitlaatkleppen vervuild zijn?
Als de klant last heeft van:
- Vermogensverlies en het inhouden van de motor
- Haperende ontsteking, een verstoorde koude start of een warmloopfase
- Onregelmatig stationair lopen, een onrustige motorloop
- Vertraagde gasopname en/of een schokkende motor
- Slechte compressie
- Foutcode (bijvoorbeeld foutief lucht/brandstofmengsel, compressieverlies ...)
- Storing: (motor)lampje gaat branden
Wat zijn oorzaken van vervuilde kleppen?
De meest frequente oorzaken zijn:
- Resten uit de uitlaatgasretour en de motorcarter-ontluchting die zich ophopen
- Steeds meer inzet van de directe injectie technologie (Resultaat: geen fysische spoelwerking van de brandstof)
- Verontreinigde carterdampen veroorzaken, mede door uitlaatgasrecirculatie en het gebruik van bio- en ethanol brandstofblends, koolafzetting op de kleppen
- Door wisselende brandstofkwaliteiten, kort afstandsverkeer (files en korte ritten), het ontbreken van een koelende en reinigende werking van brandstof op de kleppen ontstaat een lakafzetting op de klepstelen en koolafzetting op de klepzittingen
Chemisch reinigen van inlaatkleppen is meer niet voldoende
Reinigen is noodzakelijk. Aangezien de verontreiniging hardnekkig is, voldoet chemische reiniging niet langer.
Tegenwoordig kunnen in- en uitlaatkleppen en -kanalen ook gestraald worden. Na zo'n behandeling zijn de kleppen en kanalen weer als nieuw.
Met behulp van een speciaal 'granulaat' is een snelle en effectieve reiniging van de kleppen mogelijk. De onderdelen worden als het ware schoongestraald. Er zijn geen resten, een neutralisatieoplossing verwijdert de granulaatrestanten en voorkomt dat deze in de verbrandingskamer terechtkomen.
Het voordeel van granulaat kleppenreiniging
Dankzij speciaal ontwikkeld gereedschap is bij een kleppenreiniging met granulaat, in tegenstelling tot andere reinigingsmethoden, geen demontage van de cilinderkop vereist.
Dankzij de specifieke geometrie van het granulaat zijn er geen scherpe randen en geen samendrukkende eigenschappen. Verder is er geen afval, slijtage of beschadiging aan de oppervlakken of de motor. Het granulaat is veilig voor uw gezondheid als monteur en er is geen risico op motorschade. Daarnaast is het ook materiaal besparend. Monteurs kunnen een first time fix waarborgen.
Kleppenreiniging zonder demontage cilinderkop = een snelle probleemoplossing
Deze vorm van kleppenreiniging, waarbij demontage van de cilinderkop niet nodig is levert 3x sneller resultaat op. Dat bespaart de klant hoge kosten en wachttijden.
Wilt u meer weten over deze granulaat reinigingsmethode? Dan kunt u contact opnemen met één van onze specialisten, zij helpen u graag verder.
Wilt u juist meer weten over de toepassing van deze granulaat reinigingsproducten in uw garage? Dan kunt u ook een vrijblijvende demonstratie aanvragen. Een specialist komt dan langs in uw garage om de reiniging uit te voeren.