2 min lezen

De 4 meest voorkomende THP en TFSI motorproblemen

Klachten van klanten over motorproblemen bij THP en TFSI motoren zijn geen nieuw fenomeen. In het Nederlandse televisieprogramma Radar is hier bijvoorbeeld al uitgebreid aandacht aan besteed. De klachten hebben gemeen dat ze na een relatief laag aantal gereden kilometers al optreden. In deze blog vertel ik meer over de meest voorkomende motorproblemen bij dit type motoren en wat daar de oorzaak van is.

De belangrijkste en gevaarlijkste (punt 4) is vermogensverlies van de auto. Dit komt bij THP en TFSI motoren vaker voor, omdat deze direct worden ingespoten. Ontdek in onze gratis Hulpgids wat u direct hieraan kunt doen.

1. Opgerekte distributieketting

Een typerend probleem bij THP motoren is een opgerekte distributieketting. Het uitrekken van de distributieketting zorgt voor een verstoring van de timing bij de aandrijving. Doordat de kleptiming hierdoor van tijd gaat, heeft dit tot gevolg dat de motor inwendig kan vervuilen. Dit uit zich in een ratelend geluid van de motor. Bovendien kan de motor gaan inhouden, stotteren of vermogen verliezen. Het stotteren van de motor in de auto kan ook wijzen op vervuilde kleppen (zie punt 3). 

motor-768750_960_720.jpg

2. Hoog olieverbruik

Waar speling op de distributieriem vooral een bekend THP motorprobleem is, is hoog olieverbruik vooral een probleem dat bij TFSI motoren veel voorkomt. In het slechtste geval moet u al na 300 kilometer een liter olie toevoegen.

Vanaf ongeveer 80.000 kilometer vertonen auto’s met een 1.4, 1.8 en 2.0 TFSI motor een heel hoog olieverbruik. Verder zijn de zuigerveren ten opzichte van de cilinderwand van een te hard materiaal, waardoor de motor uiteindelijk stuk draait. Omdat de werking van de zuigerveren en zuigerringen niet optimaal is, komt er olie in de verbrandingskamer terecht. Het gevolg hiervan is dat er schade ontstaat aan de zuigerveren en de motor uiteindelijk kapot gaat.

3. Vervuiling

Niet alleen kan door een opgerekte distributieketting vervuiling in THP en TFSI motoren optreden, er is nog een oorzaak. THP en TFSI motoren zijn direct ingespoten benzinemotoren. Dit houdt in dat de benzine niet voor de inlaatkleppen wordt ingespoten, maar erna. Hierdoor valt de koelende, reinigende en spoelende werking van benzine weg waardoor vervuiling van de motor sneller optreedt.

Vervuilde_kleppen.jpg

Deze vervuiling heeft verschillende klachten tot gevolg:


4. Vermogensverlies auto

Van bovengenoemde klachten is vermogensverlies van de auto de voornaamste en meest voorkomende klacht die wijst op vervuiling bij direct ingespoten benzinemotoren zoals THP en TFSI motoren. En een auto die plotseling vermogen kan verliezen brengt veel risico’s voor uw klanten met zich mee.

Maar hoe kunt u vermogensverlies bij een auto voorkomen en wat is hiervoor de beste oplossing? U wilt uw klanten immers zo optimaal mogelijk van dienst zijn. Om u daarbij te helpen schreven we een gratis hulpgids: ‘Vermogensverlies bij direct ingespoten benzinemotoren, wat nu?’. Tientallen garages gingen u al voor en hielpen hun klanten weer veilig de weg op.

We geven in deze gids namelijk niet alleen antwoord op de vraag wat de beste oplossing is, maar gaan ook dieper in op een factor buiten directe injectie die van invloed is op dit probleem. Samen zorgen we ervoor dat dit probleem zo snel mogelijk verholpen wordt!

Vraag de hulpgids hier vrijblijvend aan:

New Call-to-action

pexels-danilo-marcelino-11291690

VRAAG EEN AIRCO REINIGING AAN

Wil je graag je airco systeem laten reinigen door een professional in jouw buurt? Klik dan op onderstaande button om opnieuw van gezonde lucht in je auto te genieten.