Ieder systeem heeft onderhoud nodig om ervoor te zorgen dat het in optimale staat blijft en dit geldt ook voor de airco in de auto. Met frequent onderhoud op de juiste momenten voorkom je onder andere ad hoc reparaties. Maar hoe vaak is het noodzakelijk om de airco te laten onderhouden? Waarom is dit onderhoud noodzakelijk? En waaruit bestaat dit onderhoud? Ik vertel het je in dit blog.
Waarom is airco onderhoud NOODZAKELIJK?
Eigenlijk is het antwoord op deze vraag heel simpel: een goed werkende, schone airco in de auto is goed voor je gezondheid en verhoogt je comfort en veiligheid in de zomer en de winter. Dit laatste is bij de meesten wel bekend, maar dat de airco ook invloed heeft op je gezondheid, weten veel mensen niet.
Normaliter filteren de filters in het aircosysteem stoffen uit de lucht, maar bij onvoldoende onderhoud en een gebrek aan reiniging raken deze filters verzadigd. Tel daarbij op dat door de condensvorming het systeem een broedplaats voor schimmels en bacteriën is en vervuiling is op termijn onvermijdelijk.
Het gevolg is een verminderde luchtkwaliteit en kans op gezondheidsklachten (verkoudheid, geïrriteerde luchtwegen, keelpijn etc.), omdat deze vervuilde lucht naar binnen wordt geblazen. Met frequent airco onderhoud weet je zeker dat je schone lucht inademt, er geen stank ontstaat door de vervuiling en dat het systeem optimaal presteert. Want hoe schoner, hoe beter de koelende werking.
WELKE TYPEN ONDERHOUD ZIJN ER? EN HOE VAAK ZIJN ZE NOODZAKELIJK?
Voor het beste resultaat adviseer ik om het aircosysteem zowel inwendig als uitwendig te laten onderhouden.
Met inwendig onderhoud bedoel ik het onderhoud aan het gesloten systeem van de airco. Dit bestaat onder andere uit het controleren en eventueel bijvullen van het koelmiddel, het vervangen van het inwendige filterelement en het controleren van de compressorolie en de UV indicator. Dit type onderhoud dient één keer in de twee jaar plaats te vinden.
Onder uitwendig onderhoud versta ik het onderhoud aan de verdamper, het interieurfilter en de aangrenzende kanalen. Ik merk echter dat monteurs in de praktijk vaak alleen het filter vervangen. Dit alleen zorgt niet voor het gewenste resultaat. Wel op korte termijn, maar niet op de lange. De omgeving van het filter blijft namelijk vervuild, waardoor de problemen snel terugkeren. Ik wil dan ook aanraden om bij het wisselen van het pollenfilter bij onderhoud, ook de verdamper en pollenfilterbehuizing te reinigen voor een optimaal schoon systeem. Het beste is om het interieurfilter ieder jaar te vervangen en daarbij direct de behuizing te laten reinigen. Voor een optimaal schone rijomgeving is het aan te raden om parallel daaraan de verdamper een keer in de twee jaar te laten reinigen. Het zelf reinigen van de airco wil ik niet adviseren, omdat het simpelweg specialistisch werk is.
HOE WEET IK WELKE REINIGINGSMETHODE HET MEEST GESCHIKT IS VOOR DE AIRCO IN MIJN AUTO?
Nu zijn er verschillende methoden die garages hanteren om je airco te reinigen, maar wat is de meest effectieve? Om je daar inzicht in te geven hebben we een vergelijkingssheet opgesteld die je in één oogopslag laat zien wat de beste oplossing is. We vergelijken de verschillende methoden op het gebied van prijs, tijdsduur, gezondheidsrisico en effectiviteit. Download de vergelijkingssheet en ontdek welke oplossing een optimaal resultaat oplevert.