Autobedrijven worstelen vaak in de werkplaats. Ze hebben moeite om klanten te binden en voldoende omzet uit aftersales te genereren. Terwijl aftersales in de huidige markt juist de meeste kansen biedt om de omzetcijfers te verbeteren en de winstgevendheid op te krikken. En het mooie is: die kansen liggen ook nog voor het grijpen. In dit blog vertel ik u daar meer over.
Het begint bij efficiënte processen
U kunt allerlei manieren en middelen bedenken om meer rendement uit aftersales te halen. Een eerste start hiervoor is zorgen dat de interne processen op orde zijn. Hier is al veel winst uit te halen. Voorbeelden hiervan zijn:
-
Zorgen dat de handelingen in de werkplaats zo efficiënt mogelijk gedaan worden
-
Werkorders goed voorbereiden en hierdoor ook de onderdelen op tijd aanwezig te laten zijn
-
Het optimaal gebruik maken van de capaciteit van de monteur
-
Het goed trainen van de monteurs om te zorgen dat ze hun werk in een goed tijdsbestek kunnen doen
Het goed inrichten van de organisatie en de processen zijn een goede manier om meer succes uit aftersales te halen. In mijn functie bezoek ik veel garagebedrijven en wat ik zie is dat autobedrijven met een succesvolle aftersalesstrategie vaak hun processen en organisatie efficiënt ingericht hebben. Ze weten de beschikbare capaciteit optimaal te benutten om het maximale rendement te behalen.
Focus bij onderhoud niet alleen op het technische gedeelte
Wat me ook opvalt is dat veel garagebedrijven op het gebied van onderhoud vooral focussen op de verbrandingsmotor. Met het oog op de veranderingen in de markt, en met name de opkomst van elektrische auto’s, biedt dit onvoldoende kansen voor de toekomst.
Een elektrische motor is namelijk zo goed als onderhoudsvrij. Ter vergelijking: een onderhoudsbeurt van een elektrische auto kost bijvoorbeeld nog geen €100,-, terwijl dat bij brandstofmotoren drie tot vierhonderd euro is. Om voldoende omzet te blijven genereren is het dus belangrijk om niet alleen te focussen op de motor.
Er zijn voldoende ‘universele’ onderdelen in auto’s. Denk aan het aircosysteem, lampen, bandenslijtage, ruitschade etc. Dit zijn stabiele en constante factoren voor omzetkansen.
Het juiste kennisniveau van monteurs
Om die omzetkansen ook te signaleren is het belangrijk dat de kennis van monteurs up to date en toereikend genoeg is. Er vinden namelijk veel ontwikkelingen plaats. De techniek gaat namelijk razendsnel. Een slimme manier om te voorkomen dat onderdelen ‘gemist’ worden, is om tijdens iedere onderhoudsbeurt een checklist te hanteren.
Elektrische auto’s gebruiken bijvoorbeeld veel meer de motor om af te remmen, omdat dit stroom opwekt. Het gevolg daarvan is dat de remmen minder gebruikt worden en hierdoor sneller roesten of vast gaan zitten. Dit is iets om in de gaten te houden. Bovendien is ook de bandenslijtage veel hoger, omdat elektrische auto’s meer vermogen hebben en vaak zwaarder zijn.
Bijscholing is daarom cruciaal. Niet alleen gericht op de techniek, omdat die bij hybride en elektrische auto’s natuurlijk significant anders is. Maar ook gefocust op de belangrijke punten die u qua slijtage in de gaten moet houden en welke universele onderdelen kansen bieden en waarom.
Groeikansen voor uw garagebedrijf
De omzetkansen die u kunt halen uit het onderhoud van verbrandingsmotoren slinken, maar er zijn desondanks nog voldoende kansen om uw targets te halen. En zoals gezegd: die kansen liggen voor het grijpen. De onderdelen waar u meer omzet uit kunt halen zitten namelijk in iedere auto.
In dit rapport gaan we verder op die potentiële groeikansen in. Zodat u handvatten hebt om het onbenutte potentieel in uw aftersalesorganisatie te benutten. Download het rapport hier: