3 min lezen

Een verstopt roetfilter reinigen of vervangen, wat is slimmer?

Met de invoering van de Euro 6c-emissienorm wordt per 1 september 2017 dezelfde eis aan benzinemotoren van nieuwe autotypes gesteld als aan dieselmotoren. Met andere woorden: een roetfilter wordt ook bij de nieuwste benzinevoertuigen verplicht. Bovendien is het verwijderen van roetfilters uit dieselauto’s sinds 1 juli 2017 weer verboden. Het zijn maatregelen die ook voor garagehouders gevolgen hebben, maar tevens ook kansen bieden. Wat kunt u doen om uw klanten zo goed mogelijk te helpen bij, bijvoorbeeld, een verstopt roetfilter? Kiest u voor het roetfilter reinigen of voor vervangen?

Een roetfilter heeft geen eeuwig leven

Het roetfilter verzamelt zeer fijne deeltjes uit de uitlaat. Deze deeltjes worden gevormd gedurende de brandstof verbranding en bestaan voornamelijk uit roet en onverbrande koolwaterstoffen. Het roetfilter helpt om de uitstoot van motoren draaglijker te maken voor onze gezondheid en het milieu.

Een roetfilter heeft geen eeuwig leven — ongeveer 150.000 tot 200.000 kilometer voor dieselauto’s — en raakt op den duur verstopt en uiteindelijk defect. Wat de levensduur van een roetfilter voor benzine auto's is, is op dit moment nog niet bekend. Wel is bekend
dat de temperatuur van het uitlaatgas hoger ligt dan bij een dieselvoertuig waardoor regenereren makkelijker is en het filter minder snel verstopt zal raken.

Vervuilde injectoren, een vervuilde uitlaatgasretour, wisselende brandstofkwaliteit en een ongunstig rijprofiel zijn de belangrijkste oorzaken waardoor het systeem niet meer (voldoende) regenereert en het roetfilter verstopt raakt.  

roetfilter.jpg

Defect of verstopt?

Wanneer het roetfilter versleten of defect is spreekt het voor zich dat het vervangen moet worden. Dat geldt niet direct voor een verstopt roetfilter — deze kan ook gereinigd worden. Maar wanneer is het slimmer om dit te doen?

De voordelen van het reinigen van een verstopt roetfilter

Het reinigen van het roetfilter gebeurt met een speciaal ontwikkeld, milieuvriendelijk en niet brandbaar reinigingsmiddel en heeft een aantal voordelen ten opzichte van een roetfilter vervangen:

1. Het is sneller

Het reinigingsproces neemt gemiddeld twee uur in beslag en levert daarmee een aanzienlijke tijdsbesparing op ten opzichte van het vervangen van een roetfilter, wat vaak enkele dagen duurt. Bovendien is het ook sneller dan het demonteren van het filter en het laten reinigen door een externe partij. 

2. Het is goedkoper voor u en uw klant

Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo’n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al gauw een besparing op van zo’n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het u ook minder arbeidsuren kost.

3. Het verhoogt de klanttevredenheid

Een flinke kostenbesparing én een snellere service resulteert vrijwel automatisch in een hogere klanttevredenheid. En een groei in klanttevredenheid betekent over het algemeen terugkerende klanten en daarmee een toename in de omzet uit aftersales.

4. Het verlengt de levensduur van het roetfilter

Na reiniging kan het roetfilter weer ongeveer 100.000 kilometer mee. Of dit voor benzineauto’s ook geldt, is nog afwachten, maar de verwachting is van wel. Met het reinigen van het roetfilter neemt u dus niet alleen eenvoudig de (mogelijke) problemen voor uw klanten weg, u zorgt er ook voor dat het roetfilter langer mee kan.

Screen Shot 2017-02-15 at 11.48.14 AM.png            Voor reiniging                                                                                                                                     Na reiniging

Hoe werkt het reinigen van het roetfilter?

Het reinigingsmiddel wordt via de bestaande openingen rechtstreeks door het filter gespoten en maakt vastzittend roet en as los zonder resten achter te laten. Hierna kan er in de meeste gevallen een regeneratie van het roetfilter plaatsvinden. Demontage van het roetfilter is dus niet nodig.
 

Het resultaat? Een quasi nieuw roetfilter waar geen dure — en tijdrovende — vervanging aan te pas is gekomen.

Optimale dienstverlening door een juiste diagnose en preventie van de oorzaken

Om ervoor te zorgen dat problemen niet op korte termijn terugkeren en roetfilters voor een lange periode goed functioneren, is het van belang om de oorzaak van de vervuiling of de verstopping te vinden en te voorkomen. Gebeurt dit niet? Dan kan het filter weer snel verstopt raken en ondervinden uw klanten opnieuw problemen.

De meest voorkomende oorzaken van een verstopt roetfilter zijn: vuile injectoren, een vervuilde EGR-klep, wisselende brandstofkwaliteit of een ongunstig rijprofiel.

Conclusie: roetfilter vervangen of toch reinigen?

In veel gevallen is het roetfilter vervangen overbodig en lost reinigen de problemen een stuk efficiënter op. Bovendien levert reinigen voor uw klant enorme voordelen op zoals een snellere service en een fractie van de kosten. En van tevreden klanten profiteert u weer. Een win-win situatie.

Wilt u meer weten over het reinigen van het roetfilter of wilt u weten wat deze oplossing voor uw organisatie kan betekenen? Onze specialisten helpen u graag verder — neem vrijblijvend contact op!

Contact opnemen