Een direct ingespoten benzinemotor loopt onregelmatig stationair, hoe komt dit?

De steeds strengere emissienormen wereldwijd en het feit dat steeds meer landen een wetgeving introduceren ter vermindering van de CO2-uitstoot zorgen ervoor dat directe injectie steeds meer de standaard wordt. Benzine auto’s die nu op de markt komen zijn vrijwel allemaal voorzien van een motor met directe injectie,  zoals bijvoorbeeld TSFI en THP motoren. Dat levert klachten en motorproblemen op die een andere oorzaak hebben dan waar u als monteur in eerste instantie misschien aan zou denken. Een motor die onregelmatig stationair loopt is daar een goed voorbeeld van.

Directe_Injectie.jpg

De gebruikelijke oorzaken van een stationair onregelmatig lopende motor

Bij een motor die hapert kijkt u waarschijnlijk vaak naar een van de volgende punten als oorzaak van het probleem:

  • Ontregelde mengverhouding
  • Defecte bougies en bobines
  • Onjuist ontstekingstijdstip
  • De motor zuigt valse lucht aan
  • Onjuiste klepspeling

Maar ..

.. er zijn ook oorzaken specifiek gelinkt aan directe injectie

Vervuilde_klep.jpgZoals u weet is het belangrijkste verschil tussen directe en indirecte injectie dat de benzine niet vóór maar na de inlaatkleppen wordt ingespoten. Met als gevolg dat de koelende, spoelende en reinigende werking van benzine wegvalt, waardoor vervuiling in de motor sneller optreedt.

Vervuilde in- en uitlaatkleppen zijn bij direct ingespoten benzinemotoren een belangrijke, maar nog vaak over het hoofd geziene, oorzaak van een stationair onregelmatig lopende motor. Gezien het feit dat er steeds meer auto’s op de markt komen met directe injectiemotoren is het zinvol om hierop te letten. Zeker omdat u uw klanten zo goed en snel mogelijk wilt helpen. Terugkerende problemen omdat de onjuiste diagnose is gesteld wilt u het liefst voorkomen.

 

Ook vermogensverlies is een voorbeeld van een bestaande klacht met nieuwe oorzaken door directe injectie

Vermogensverlies is zeker geen ‘nieuwe’ klacht. Directe injectie zorgt er echter wel voor dat vermogensverlies nieuwe oorzaken kan kennen en dat deze regelmatiger kunnen voorkomen.

Om u te helpen bij het stellen van de juiste diagnose hebben we een hulpgids geschreven: ‘Vermogensverlies bij direct ingespoten benzinemotoren, wat nu?’. In deze gids gaan we dieper in op de redenen waarom dit een steeds groter wordend en steeds vaker voorkomend probleem is. Dit heeft namelijk niet alleen te maken met het verschil in inspuiting. We vertellen u meer over welke storingen in de motor dit probleem veroorzaken en wat hiervoor de beste oplossing is. Vraag de hulpgids nu vrijblijvend aan — en verhelp het probleem in één keer.

New Call-to-action

Geplaatst door René van der List op 26 september 2017

Laat u adviseren door de professionals van TUNAP en ontdek de voordelen voor úw werkplaats.

Contact opnemen