2 min lezen

Groot onderhoud van een auto? Zo verklaar je de kosten aan de klant!

 

Jouw garage heeft onderhoud uitgevoerd bij een klant. Hoewel deze klant jaarlijks één à twee keer langskomt voor dit onderhoud, merkt deze toch op dat het bedrag op de factuur iedere keer weer anders is. Iets dat onderaan de streep uitkomt op een verschil van zo’n 100 euro. Als medewerker van het garagebedrijf weet jij precies hoe de rekening in elkaar steekt en waar dit prijsverschil vandaan komt. Maar hoe leg je dit aan de klant uit? Hoe zorg je ervoor dat jouw klant de factuur begrijpt en met een goed gevoel de garage verlaat? 

Dit blogartikel gaat dieper in op de verschillende onderdelen van een factuur. Onderdelen die op het eerste zicht niet noodzakelijk lijken, maar uiteindelijk wel van belang zijn. Zo kun jij jouw klanten informeren over de kosten van het onderhoud van de auto én deze ook rechtvaardigen om discussies aan de balie te vermijden.

De ‘kleine Kosten’

‘Kleine Kosten’ is een verzamelnaam voor producten en handelingen die zijn ingezet voor het smeren en onderhouden van onderdelen. Dit loopt al gauw op tot een bedrag van 60 euro, een bedrag dat je klant absoluut zal opvallen. Hoewel deze ingrepen wel essentieel zijn voor het waarborgen van de functionaliteit van de auto, kan de term voor verwarring zorgen. Een klant weet namelijk vaak niet wat deze term inhoudt.

Zo leg je dat uit aan je klant

Onderhoud wagen

Een auto wordt constant blootgesteld aan de elementen van de natuur. Denk hierbij aan spatwater, temperatuurverschillen, slijtagebeschadiging en over- of ondergebruik. Al deze zaken zijn van grote invloed op de staat van het voertuig. Vaak staat een bestuurder er niet bij stil hoe groot deze invloed daadwerkelijk is, mede doordat dit niet direct meetbaar of merkbaar is. Slijtage en aantasting door deze dagelijkse invloeden kan zorgen voor een extra contactmoment bij de garage.

Wanneer problemen met de auto niet in één keer kunnen worden opgelost, kan het lijken dat jij jouw belofte van een ‘First-Time-Fix’ niet kunt nakomen. Door de hierboven genoemde ‘Kleine Kosten’ te maken kun je de onderhoudsperiode overbruggen, zodat een tussentijdse interventie - en de daarbij behorende kosten - niet nodig is.

Voorkomen is beter dan genezen

‘Kleine Kosten’ zijn van onontbeerlijk nut bij de smering en het globaal onderhoud van bepaalde onderdelen. Je kunt ervoor kiezen deze kosten op te splitsen in onderhoud en smering van onderdelen extern, en onderdelen en smering intern. Hoe je dit aan een klant illustreert leggen wij uit:

Extern onderhoud van een auto bevat:

  • Krakende rubbers (toxistangen) onder de wagen verhelpen of voorkomen van bijvoorbeeld de schokdempers.
  • Deurrubbers in de winterperiode behandelen om vastvriezen te voorkomen.
  • Vorstongevoelige smeermiddelen aanbrengen voor sleutelcilinders.
  • Het smeren van deurscharnieren.
  • Het smeren van raamgeleiders. Bij bepaalde modellen zit hier veel druk op, dus pas op!

Intern onderhoud van een auto bevat:

  • Het verhelpen van expliciete kraak- of piepgeluiden van het dashboard.
  • Het repareren van zetelgeleiders en de bedrading onder de zetel.

Laat je klant niet zelf klussen

pexels-photo-1388278

De ‘Kleine Kosten’ hebben invloed op het uiteindelijk factuurbedrag. Het komt wel eens voor dat een chauffeur zelf de neiging heeft om een aantal van bovenstaande interventies uit te voeren omdat hij denkt zo kosten te besparen. De kans dat de kwaal slechts half opgelost wordt of zelfs verergert is reëel. Het is daarom belangrijk dat je jouw klant weet te overtuigen van de kwaliteit van de producten die uw garage hanteert en de noodzaak van de 'kleine kosten'.

Particuliere producten - of producten van mindere kwaliteit - zijn vaak op waterbasis. Dit kan zorgen voor corrosie van het voertuig. In dat geval zal je klant alsnog bij jou in de garage eindigen voor een interventie. Een onderhoudsperiode is enkel te overbruggen met kwalitatief goede producten. En die bijbehorende ‘Kleine Kosten’? Die zorgen ervoor dat jouw klant op de lange termijn goedkoper uit komt.