Dat klanten minder vaak een onderhoudsbeurt laten uitvoeren en reparaties uitstellen is een gegeven feit. Maar is dit direct nadelig voor uw aftersales omzet? Of biedt bijvoorbeeld een slecht onderhouden aircosysteem juist kansen? Het antwoord is dat laatste. Maar wat zijn de gevolgen van een slecht onderhouden airco? En welke kansen biedt dit dan precies?
Gevolg 1: Een ongezonde rijomgeving
Airco problemen, als gevolg van geen of slecht onderhoud, worden vaak veroorzaakt door vervuiling in het systeem. Deze vervuiling ontstaat doordat bacteriën, schimmels en andere micro-organismen zich kunnen nestelen in bijvoorbeeld de pollenfilterbehuizing of op de verdamper omdat het systeem niet tijdig wordt onderhouden en schoongemaakt.
Een ongezonde rijomgeving is het gevolg. De bacteriën en schimmels in de lucht die via het ventilatiesysteem in het interieur van de auto terechtkomen verspreiden een zeer onaangename geur. Bovendien kunnen ze ook allergische reacties en irritaties als niezen, hoesten en tranende ogen veroorzaken. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen met een allergische reactie ongeveer 33% meer kans hebben op een ongeluk dan niet-allergische automobilisten. Een ongezonde rijomgeving is dan ook alles behalve wenselijk.
Gevolg 2: Hoge reparatiekosten
Net zoals bij een slecht onderhouden auto houdt slecht airco onderhoud automatisch in dat onderdelen sneller kapot gaan en vervangen moeten worden. Denk dan in het geval van de airco bijvoorbeeld aan de ventilatormotor. Terwijl deze slijtage — met hoge reparatiekosten tot gevolg — voorkomen kan worden door goed onderhoud. Bijvoorbeeld door regelmatig een aircosysteemreiniging toe te passen. Auto onderhoud is immers al duur voor uw klant, een aantal onderdelen zijn nu eenmaal aan slijtage onderhevig. Om niet nog hogere kosten te maken loont het om — tegen een relatief lage prijs — goed onderhoud uit te voeren. Zodat onnodige hoge reparatiekosten worden voorkomen.
Gevolg 3: Terugkerende problemen
Het laatste gevolg van slecht airco onderhoud is dat problemen in of met het aircosysteem sneller zullen terugkeren, omdat de echte oorzaak van het probleem niet verholpen wordt. Hierdoor neemt het aantal herhalingsbezoeken van klanten toe. U kunt zich voorstellen dat dat geen positieve uitwerking heeft op de tevredenheid van uw klanten. Terwijl u de kwaliteitsperceptie van uw klant wel degelijk positief kunt beïnvloeden. De vraag is echter hoe u dat doet, zodat het positieve reacties oplevert. Het reinigen van het aircosysteem is een voorbeeld om dit te realiseren.
Welke kansen biedt slecht airco onderhoud u om een hogere omzet te realiseren?
Een klant wil het liefst een auto waarvan de onderhoudskosten tot een minimum worden beperkt, maar die wel een goed rijcomfort biedt. Laat de kans om de klant te informeren over een slecht onderhouden airco en de problemen die daar uit voortkomen dan ook niet onbenut. De airco is namelijk voor uw klant een belangrijke factor voor rijcomfort. Maar goed en regelmatig onderhoud is nodig om storingen, uitval en klachten tot een minimum te beperken. En dat gaat soms verder dan het vervangen van het pollenfilter of het aanvullen van het koudemiddel.
Het reinigen van het aircosysteem is een mogelijkheid om airco problemen tot een minimum te beperken tegen een relatief lage prijs in vergelijking met andere reparatiekosten. Door het systeem (preventief) te reinigen voorkomt u dat bacteriën en schimmels zich kunnen nestelen en zowel vervuiling als geurklachten veroorzaken. Met alle gevolgen van dien. Het zal de kwaliteitsperceptie van uw klant positief beïnvloeden, waardoor de klanttevredenheid toeneemt.
Er zijn verschillende situaties waarin u uw klant kunt informeren over deze oplossing en u een aircoreiniging kunt toepassen. Deze kansen hebben we gebundeld in een ebook.