De 4 meest voorkomende THP en TFSI motorproblemen

Klachten van klanten over motorproblemen bij THP en TFSI motoren zijn geen nieuw fenomeen. In het Nederlandse televisieprogramma Radar is hier bijvoorbeeld al uitgebreid aandacht aan besteed. De klachten hebben gemeen dat ze na een relatief laag aantal gereden kilometers al optreden. In dit blog vertel ik meer over de meest voorkomende motorproblemen bij dit type motoren en wat daar de oorzaak van is.

1. Opgerekte distributieketting

Een typerend probleem bij THP motoren is een opgerekte distributieketting. Het uitrekken van de distributieketting zorgt voor een verstoring van de timing bij de aandrijving. Doordat de kleptiming hierdoor van tijd gaat, heeft dit tot gevolg dat de motor inwendig kan vervuilen. Dit uit zich in een ratelend geluid van de motor. Bovendien kan de motor gaan inhouden, stotteren of vermogen verliezen.

motor-768750_960_720.jpg

2. Hoog olieverbruik

Waar speling op de distributieriem vooral een bekend THP motorprobleem is, is hoog olieverbruik vooral een probleem dat bij TFSI motoren veel voorkomt. In het slechtste geval moet u al na 300 kilometer een liter olie toevoegen.

Vanaf ongeveer 80.000 kilometer vertonen auto’s met een 1.4, 1.8 en 2.0 TFSI motor een heel hoog olieverbruik. Verder zijn de zuigerveren zijn ten opzichte van de cilinderwand van een te hard materiaal, waardoor de motor uiteindelijk stuk draait. Omdat de werking van de zuigerveren en zuigerringen niet optimaal is, komt er olie in de verbrandingskamer terecht. Het gevolg hiervan is dat er schade ontstaat aan de zuigerveren en de motor uiteindelijk kapot gaat.

3. Vervuiling

Niet alleen kan door een opgerekte distributieketting vervuiling in THP en TFSI motoren optreden, er is nog een oorzaak. THP en TFSI motoren zijn direct ingespoten benzinemotoren. Dit houdt in dat de benzine niet voor de inlaatkleppen wordt ingespoten, maar erna. Hierdoor valt de koelende, reinigende en spoelende werking van benzine weg waardoor vervuiling van de motor sneller optreedt.

Vervuilde_kleppen.jpg

Deze vervuiling heeft verschillende klachten tot gevolg:


4. Vermogensverlies 

Van bovengenoemde klachten is vermogensverlies de voornaamste en meest voorkomende klacht die wijst op vervuiling bij direct ingespoten benzinemotoren zoals THP en TFSI motoren. En een auto die plotseling vermogen kan verliezen brengt veel risico’s voor uw klanten met zich mee.

Stel dat iemand wilt inhalen, maar de auto heeft geen vermogen. U kunt zich voorstellen wat voor gevaarlijke situaties dit kan opleveren.

U vraagt zich nu misschien af hoe u vermogensverlies bij dit type auto’s kunt voorkomen, wat hiervoor de beste oplossing is, zodat u uw klanten zo optimaal mogelijk van dienst kunt zijn. Om u daarbij te helpen schreven we een hulpgids: ‘Vermogensverlies bij direct ingespoten benzinemotoren, wat nu?’. In deze gids geven we niet alleen antwoord op de vraag wat de beste oplossing is, maar gaan we ook dieper in op een factor buiten directe injectie die van invloed is op dit probleem.

Vraag de hulpgids hier aan:

New Call-to-action

Geplaatst door René van der List op 24 oktober 2017

Laat u adviseren door de professionals van TUNAP en ontdek de voordelen voor úw werkplaats.

Contact opnemen